Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Guatemala 22-27.1.22

Guatemalan tasavalta eli Guatemala on noin 16,2 miljoonan asukkaan maa Väli-Amerikassa. Se on asukasluvultaan Keski-Amerikan suurin valtio. Sen rajanaapureita ovat Meksiko, Belize, Honduras ja El Salvador. Guatemalan nimi tarkoittaa nahuatlin kielellä ”puiden maata”. Noin puolet Guatemalan maa-alasta onkin edelleen metsien peitossa. Wikipedia.

Tänään päästiin Guatemalaan ja oli aika säätöä. Tulimme rajakaupunkiin, Tapachulaan (Meksikon puolella) yöbussilla n.8h.

Kaikki meni hyvin nopeasti:
Pe.21.1 lähettiin Salina Cruzista, Meksikosta yöbussilla Tapachulaan.
La.22.1 oltiin n.6 perillä. Heti linja-autoaseman vieressä oli onneksi kahvila jo auki. Siihen jäätiin pariksi tunniksi syömään, lataa puhelimet sekä suunnittelee pääsyä Guatemalaan.

Luin UM:n sivuilta kuinka hurja maa Guatemala on. UM:n sivuilla kerrottiin että turisteihin kohdistuu väkivaltaa, raiskauksia ja ryöstöjä. Mulle tuli paniikki ja itkukin. Ehkä hieman väsymyksellä myös vaikutusta vaikka nukuin melkein koko bussimatkan. Ja ehkä reissuväsymys yleisesti vaikka rennosti ollaan menty.
J sanoi että jos en halua mennä rajan yli niin suunnitellaan jotain muuta. Hetken punnitsin vaihtoehtoja ja tuntui pahalta kääntyä nyt takaisin ku rajalla jo oltiin ja lukenut myös blogeja missä hehkutettiin Guatemalaa.
J lupasi pitää musta huolta ja jos vähänkin tulee huono fiilis niin käännytään takasin Meksikon puolelle.

Klo:10 oltiin Covid testissä Meksikossa.
Klo:11.11 oltiin Guatemalan puolella leimat passissa.

Jouduimme käymään koronatestissä, 800pesoa/henk ja sen etsimiseen meni hetki. Kun pääsimme rajan yli niin alkoi hemmetinmoinen trafiikki 😅 Monta tyyppiä repi eri suuntiin. Oli taksikuskia ja rahan vaihtajaa ja jos jonkin näköistä myyjää. Teimme yhden Jósen kanssa diilin et heittää meidät 50€ San Marcokseen joka on n.2,5 tunnin päässä rajalta.

Ensin poliisit pysäytti ja halusivat bensarahaa kun olivat ensin tutkineet kassit ja passit. Onneksi selvisimme n.6€ voitelulla.
Hetken päästä Jóse joka oli luvannut heittää meidät San Marcosiin pyysi etukäteen rahaa että voisi tankata. Sanoimme että maksetaan vasta perillä. Matka tästä johtuen pysähtyi parin kilsan päähän, lähimpään kaupunkiin ja bussiaseman lähelle. Jätkät pyysivät edelleen 50€. Lähdimme silti kävelemään ja ilmoitimme ettei näin sovittu ja tämä matka ei ole 50€ arvoinen. Pojat hyppäsivät perään. Kaivettiin 50 quatzalia eli n.6€. Luulimme jo hetken et tulee maaottelu mutta onneksi ei koska jatkettiin vain päättäväisesti kohti bussiasemaa ja pojat lähti myös menee.

Päästiin tosi makeella bussilla San Marcosiin, 60 quetzal ja huomenna olis tarkoitus kiivetä Tajumulco tulivuorelle kunhan ollaan saatu varusteet kasaan sillä vuorella on tosi kylmä.

Guatemala on Meksikon jälkeen ihan jungle 😂

San Marcos 22-27.1.22

San Marcos on yksi 22 departementista, jotka muodostavat Guatemalan, se sijaitsee Guatemalan lounaisalueella.  Sen alueellinen laajuus on 3 791 neliökilometriä.  Se rajoittuu pohjoisessa Huehuetenangoon, etelässä Tyyneen valtamereen ja Retalhuleuhun, idässä Quetzaltenangoon;  ja lännessä Meksikon Chiapasin osavaltion kanssa.  San Marcos on departementin pääkaupunki, sijaitsee 252 kilometrin etäisyydellä pääkaupungista Guatemalassa.

San Marcos korkeus: 2 398m. Kunnassa on 47 063 asukasta (2018 väestönlaskenta). Wikipedia

Ollaan niin korkealla vuorella et hengästyy kävellessäkin ja alkuun pienikin mäki saa pohkeet maitohapoille, mut onneksi helpottuu hetken päästä kun koneet alkaa lämmetä. Tää kaupunki on yhtä ylä- ja alamäkeä.

Asumme Hotelli Marquez Inn:ssä. Huone maksoi 150 quetzal eli alle 15€/yö. Huone on hyvin kylmä koska ei oo lämmitystä eikä ikkunaa minkä kautta päivällä huone vähän lämpeis. Yöllä saattaa olla jopa 15 astetta mutta onneksi meillä on pari lämmintä vilttiä peiton lisäksi.

Lämmintä vettä täällä ei tule muuten suihkusta kuin tälläisen virityksen kanssa. Viritys lämmittää tulevan veden ja viritys kipinöi ja tulee palaneen haju 🙈

Ei ulkonakin paljoa lämpimämpää ole. Päivällä on lämmintä n.20 astetta mutta kun aurinko laskee niin heti alkaa viiletä ja yöllä vain 5 astetta.

Kaikki on halpaa, puolet halvempaa kuin Meksikossa. Kunnon aamiainen on n.2-4€, kalja 1,5€, hotelli 15€.
Meillä menee n.50€/pvä, 1€ on Q8,73 (Guatemala quetzal)

Su.23.1 ollaan oltu 3 viikkoa reissussa ja paljon ollaan tähän mennessä keritty nähdä.

Tänään suunnitellaan Tajumulcolle nousua ja etsitään lämpimiä vaatteita sekä opasta. Opas löytyi meidän hotellin työntekijän kavereista ja saatiin sovittua lähtö ma.24.1 klo: 4 aamulla.

Mun verkkarit 0,2 senttiä ja legginsit oli 1€
Jonilla vähän enemmän maksoi, takki 15€.

Ma.24.1.22 alkoi maassa sulku. Kansalaiset eivät halua maksaa jotain veroa tai vakuutusta mitä on nyt nostettu. Siksi taxikuskit ja colectivot on parkkeerannut risteyksiin niin ettei kukaan pääse liikkumaan. Jopa iso 1 tie oli ihan hiljainen ja lapset iloisina pyöräili ja pelasivat jalkapalloa tiellä.
Presidentti ei ole taipunut kansan tahtoon vielä illallakaan.

Vaikka oli sulut ja kansa odotti presidentin myöntävän kansan vaatimukseen niin meno oli rentoa ja kuljettajat pelasivat jalkapalloa odotellessa.

Sulkujen aikana oli hyvä opiskella ja kirjoittaa blogia hotellin käytävällä kun meidän huoneessa ei ollut ikkunaa sekä siellä oli niin kylmä.

Ti.25.1.22, klo:18:45 nähdään ikkunasta kun suluille alkaa tulee autoja ja ihmetellään miksi viittivät edes yrittää.
Sulut aukes! Vitsi mikä fiilis!!! Me ollaan vapaat!!
Sulut kesti onneksi vain pari päivää mutta se tunne jo ekana päivänä kun ei tiedä yhtään kuinka kauan voi kestää ja voiko tulla mellakoita jos presidentti ei suostu kansalaisten tahtoon.
Pari päivää mietitty ja yritetty järjestää jotenkin itsemme takas Meksikon puolelle jos sulut alkaa kestää hyvin pitkäänkin. Odottavan aika oli todella pitkä!
Olemme tänään päivällä haastatelleet muutamia ihmisiä ja taksikuskeja tilanteesta ja saatu niin päättäväinen ”NO!” Ja useampi sormen heristys kun yritetty järjestää asioita niin että pääsisimme suluista läpi.

Mietittiin eri vaihtoehtoja millä päästäisiin takas rajalle koska koko Guatemala oli suluissa. Käytiin jopa palolaitoksella, mutta siellä ei ollut ketään jolta kysyä et päästäiskö heidän kyydillä. Ambulanssit nimittäin pääsi sulkujen läpi. Silloin kuskit siirsi autot hetkeksi pois tieltä.

Huomenna vihdoin Tajumulcolle vaikka ei mitään hyvää ilmaa ole luvattu mutta mitä väliä 😂

Mitä päällimmäiseksi jäi mieleen kaupungista?

Kristitty; sunnuntaina oli rauhallista ja kaikki oli pukeutunut hienoksi kirkkoon. Ystävällisyys; ihmiset on todella ystävällisiä ja useat tervehtivät ja hymyilevät meille turisteille joita ei muita juurikaan näy tässä kaupungissa (ei olla nähty yhtään länkkäriä). Nuorilempi; sitä näkyy paljon jopa sunnuntaina. Tää ei ole bilemesta; edes ravintolasta ei saa kaljaa, mut kaupasta saat hakea ravintolaan ruuan kanssa juotavaksi. Liikenne on välillä hurjaa; pienet kapeat kujat ja ihan valtavat jenkki kokoiset rekat yrittämässä kääntyä ristiin rastiin ja siihen päälle muu liikenne. Silti ihan ok kävelijänä liikkua kunhan kattoo ympärille ja vähän ennakoi. Ei paha ylittää katuja. Tää on Indiana Jones -paikka. Muistuttaa Nepalia.
Kulkukoiria vähemmän.
Moskiitot ei oo kiusannut täällä yhtään.

Täällä ei oo yhtään pesulaa, mutta sitten saatiin pestyä meidän hotellissa. Siinä meni pari päivää koska täällä ei oo kuivausrumpua vaan kuivattavat pyykit katolla ja päivällä ei kerkiä kunnolla kuivua kun aurinko laskee niin aikaisin ja tulee hyvin kylmä.

80-90 luvun musiikkia kuulee joka paikassa -> CCR, Phill Collins, Europe, Whitney Houston

Meiän kulman pahikset

Yritys hyvä myös kierrätyksessä!

Tajumulco tulivuori

Tajumulco on kerrostulivuori San Marcosin departementissa Guatemalan länsiosassa. Se on Guatemalan ja Keski-Amerikan korkein vuori ja sen korkeus on 4 223 metriä merenpinnasta.
Sijainti: San Marcosin departementti, Guatemala.
Tyyppi: kerrostulivuori
Prominenssi: 3 980 m

Kun vihdoin sulut loppui ja saatiin meidän privaatti vuoristo-opas vielä kiinni niin sovittiin että se tulee meidän hotlalle 4.00am. Pidimme whatsapp:in kautta oppaaseen yhteyttä ja avuksemme käytettiin Google kääntäjää.

Aamupalaksi vain banaanit ja avokado limen ja suolan kera. Evääksi reppuun lisää banaania, suolapähkinöitä ja Gatoreidiä sekä vettä.
Siitä hypättiin bussiin joka kesti reilun tunnin ja ei muuta kuin mäkeä kävelemään😅 Lähdettiin n.2400m korkeudesta.
Bilman arveli että vaellus on n.4h.

Bussista kun hypättiin alas niin jouduimme keskelle lehmiä, sikoja, lampaita ja kanoja. Kylässä oli markkinapäivä alkamassa.  Eka tunti oli vielä ihan pimeää,mutta otsalampun valossa näki hyvin tepastella.

Opas otti matkalta kepin varuiksi kun käveltiin kylän läpi missä koirat puolustivat reviiriään haukkumalla. Opas aina vaihtoi puolta sitä mukaan millä puolen koira oli. Erittäin kohteliasta oppaalta.

Alkumatkasta meitä tuli vastaan perhe joilla oli pyhävaatteet päällä ja perheen naiset oli laittanut vielä parfyymiä. Huvittavaksi tämän teki se että heillä oli lehmä mukana.
Ketään ei näkynyt tällä reitillä ellei kylän ihmisiä oteta mukaan.

Ensimmäiset pari tuntia meni ihan hyvin, jaksettiin jutella, nauraa ja juoda välillä vettä. Erään pysähdyksen aikana kysyin että onko vielä pitkä matka koska ajattelin olevamme ehkä jo puolessa välissä. Billman kertoi että yksi osio lopuillaan ja toinen alkaa kohta et ei ole enää pitkä matka, ehkä 1,5h.

Sen jälkeen alkoikin tajuton nousu suht hyvää polkua n.30min minkä jälkeen ei enää ollut aina edes polkua mutta nousu vaan jatkui!

Alkumatkasta jo opas joutui rauhoittaa meidän matkaa jotta sopeudumme ilmaan. Ja nyt hän näytti että ihan rauhallisesti. Hän hidasti edessä askelta hyvin hitaaksi. Vähän itseäni helpotti kun kävin ihan hitaalla myös ajatuksissani.

30min oli mennyt kun aloin tekee mielessä laskuja matkasta sillä olin jo aivan loppu mutta puut ei ollut vieläkään loppu mitä odotin kuin kuuta nousevaa! Puiden loppuminen kertoisi että olisimme jo lähempänä huippua. Mutta aina kun katsoin ylös niin näkyi järkyttävää nousua ja puita puun perään. Ensin teki mieli kysyä Billmanilta 10min välein ”ollaanko kohta perillä?” Sit teki mieli kysyä jo 2min välein ”Joko ollaan perillä? Ollaanhan jo perillä!!!!” kuin pikku lapsi lomamatkalla autossa 😂

Oltiin noustu yhteensä jo 4h eli 30min enemmän ku mitä Billman sanoi ja puita näkyi… Siinä vaiheessa usko ja toivo loppui! J sai vielä tsempattuu mut liikkeelle ”tähän et jää koska nyt ei voi olla enää paljoa!” Vaikka toistamiseen mumisin sille jotain puista niin lähdin kapuamaan sumussa.

Ylhäällä ei voinut enää kunnolla juoda tai puhumaan, osaksi tietysti jo sen takia ettei jaksanut ja osaksi sen takia kun ei pystynyt hengittämään kunnolla nenän kautta hengästymisen ja kevyen ilman takia. Mutta muita korkean paikan oireita ei tullu.

Puut loppui mutta sen jälkeen nousu oli vaikean näköistä ja kivikkoista maastoa. Eikä edelleenkään huippua näkynyt. Toinen masennus nousi päälle ja olin taas luovuttaa. En ymmärrä miten pystyin vielä jatkamaan. Jollain ihmeen tavalla myös nautinkin tai jotain…

Itseasiassa kivien takia nousu oli välillä helpompaa kun pystyi mennä nelivedolla eli kontaten ja käsiä apuna käyttäen.

Nousua tuli 1780 metriä ja voin sanoa että bensaletkut huusivat hoosiannaa😂.
Nousuun meni n.5h ja n.2,5h alas eli yhteensä 7,5h.

Oli kyllä meidän fysiikalle maksimi suoritus😅

Ylhäällä huipulla oli pilvistä, niin kuin melkein koko matka sekä todella kylmä tuuli mut niin helpottunut olo ja hymyilytti kovasti. En olisi uskonut että pääsen huipulle. 2-3 viimeistä tuntia oli todella rankkaa.

Tajumulcon huipulla! Tajumulco valloitettu!

Billman oli keittänyt meille kahvit ja antoi vielä keksiä. Hörpättiin nopeasti kahvit sillä huipulle ei tarennut jäädä pidemmäksi ajaksi.

Hymyssä suin lähdettiin laskeutuu alas päin mutta kyllä se hymy hyytyi hetken päästä jopa alaspäin mentäessä. Koko matka oli loppuun asti todella jyrkkää maastoa ja kävi aikalailla myös polviin.

Välillä Billman tarjosi meille tuoretta ananasta mitä oli pilkkonut meille evääksi.

Billman ei hengästynyt yhtään koko reissulla ja kun ihmeteltiin sitä niin kertoi että on noussut ylös niin monta kertaa ettei edes muista.

Koko retki maksoi kokonaiset 50€ yhteensä ja siihen kuulu kuljetukset ja helkkarin hyvä, ystävällinen ja ammattitaitoinen opas Billman👍

Sulku ja vietetyt päivät vuorella, San Marcosissa ehkä auttoi tämän päivän suorituksessa sillä San Marcos oli myös hyvin korkealla vuorella, 2 398m korkeudessa.

J on nuorempana kiivennyt Kilimanjaro ja Annapurna circuit mitkä on hänen suurimmat ja nyt tämä Tajumulco tulivuori.

Vuoristotauti

”2 500 metrin korkeudessa ihminen voi saada ensimmäisiä lievän vuoristotaudin oireita, kuten huimausta ja väsymystä, päänsärkyä sekä ruokahaluttomuutta ja pahoinvointia. Oireet menevät yleensä ohi vuorokauden kuluessa, kun elimistö tottuu ohueen ilmaan.

3 500 metrin korkeuteen noussut ihminen voi kärsiä kovasta väsymyksestä, näköhäiriöistä ja päänsärystä sekä tasapainohäiriöistä. Hän voi joutua hengenvaaraan. Näin korkealla elimistö voi romahtaa 24 tunnissa, jos ihminen ei saa lisähappea.

Korkeammalle noustessa hapen osapaine laskee. Vuoristossa 4 500 metrin korkeudessa hapen osapaine on enää kaksi kolmasosaa merenpinnan tasosta. Tämän seurauksena ihmisen elimistö käynnistää puolustusmekanismeja, jotka voivat pitkällä aikavälillä johtaa kuolemaan. Keuhkot laajenevat, sydämen syke kiihtyy, punasoluja syntyy lisää ja veri paksuuntuu, aivot turpoavat, ja keuhkot ovat vaarassa romahtaa.” Wikipedia.

Jos vertaa Suomen korkeinta huippua, Haltia mikä on 1323,6m niin ymmärtää hyvin kuinka korkea Tajumulco on.

Guatemala sulatti sydämen

Onneksi tulimme tänne! Tämä on niin kaunis maa. Ja ihana, pieni Maya kansa sulatti myös meidän sydämet!
Rajan ylityksen jälkeen ei ole yhtään tuntunut olo turvattomaksi, päin vastoin!

Maya kansa

Mayojen korkeakulttuuri oli mesoamerikkalainen, lähinnä nykyisten kaakkois-Meksikon, Guatemalan ja Belizen alueella vallinnut sivilisaatio. Mayoja (lausutaan maijat) pidetään asteekkien ja inkojen ohella Amerikan merkittävimpänä alkuperäisenä kulttuurikansana.
8% osaa lukea. 40 eri intiaani kieltä. Wikipedia.

Mayat olivat jopa mua lyhyempiä ja ite oon 155cm pitkä 😂 eli Kolibrin kokoinen niin kuin mieheni minua kutsuu ❤️

Bussit

Matka jatkuu! Adios San Marcos, Vamos Solola!
Bussimatka maksoi yhteensä Q100 + Q7 eli 10,70€

Busseilla on niin makeeta mennä. Tunnelma on aina hyvä. Meno on välillä aika hurja tiellä mut silti ihan luottavaisin mielin ollaan kyydissä.

Paikalliset rentoja ja suurpiirteisiä. Ei oo niin tarkkaa aikataulua kunhan tulet johonkin tien kulmaan ja bussiin hypätessä kerrot mihin haluat. Tai tulet bussiasemalle ni joku tulee kysyy mihin oot menossa ja lähtee kuljettaa sua oikeeseen bussiin.

Lapset oli mukana pussissa selässä.

Bussiin tulee myyjiä, vieläpä silloinkin kun bussi jo liikkuu. Myös matkustajia hyppää kyytiin. Apupoikakin on vielä jossain ja juoksee kyytiin kun asioiltaan kerkee. Tai saattaa tulla bussin katolta alas liikkuvassa bussissa. Kerran lähti appari kiipeämään katolle ja hetken päästä bussi pysähtyi ja mummeli jäi kyydistä pois. Samaan aikaa appari heitteli katolta mummelin tavarat alas. Apparilla oltava hyvä muistikin et muistaa missä ketäkin jää pois ja mitä tavaroita heillä on katolla. Katolla voi olla jopa eläviä kanoja korissa.

Useasti apparit roikkuu ovessa ja huutelevat risteyksiin tullessa tuleville matkustajille tai hyppäävät bussista ja lähtevät juoksee risteykseen juttelemaan tyyppien kanssa. Kun bussi tulee risteykseen niin appari juoksee takas bussiin.

Kaupungeissa ja kylissä appari hyppää tarkistaa et bussi mahtuu kääntyy. Sekä ohitustilanteessa roikkuu ovesta ja katsoo milloin kuski voi ajaa takas kaistalle.
Appari huutelee aina kovasti tilanteessa kuin tilanteessa.

Musiikki soi aina busseissa. Tälläkin matkalla CCR ja muita 80-90 luvun musiikkia. Sekä töötti! Välillä töötti on apparin heiniä… jos sattuu olee töötin lähellä sillä nää on aikamoisia vilperttejä ja koko ajan ovat joka paikassa 😂

Kovaa hommaa olla apparina bussissa 😅

Asia mikä bussissa tai muuallakaan ei ole hyvä niin roskaaminen 😡 Tänäänkin nähtiin kun ikkunasta vaan heitettiin pussi ulos.

Lue myös Meksikon seikkailuista 😄

Seikkailu Meksikossa, México City

Seikkailu Meksikossa, Acapulco

Seikkailu Meksikossa, Puerto Escondido

Seikkailu Meksikossa, Chacahua

Meksikon seikkailu, Mazunte

Meksikon seikkailu, Salina Cruz

Lue myös kooste koko reppureissusta 👇

Ensimmäinen reppureissuni – Mitä ottaa huomioon? Mitä tekisin toisin… vai tekisinkö?

Myös Polarstepsistä löydät koko seikkailun 😍 Sieltä löytyy paljon videoita esim. apparin hommista 😄

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

5 vastausta artikkeliin “Seikkailu Väli-Amerikassa, Guatemala – Tajumulco, Väli-Amerikan korkein tulivuori”

1. Joo, Guateemalan hintataso on varmasti todella miellyttävä. Oliko siellä muuten suurempaa eroa ruokien välillä verrattuna Meksikoon? Aikamoinen rupeama tuo Tajumulco. Mainitsemasi Annapurna Circuit on muuten yksi patikka, joka itselläni on haaveissa.

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.