Seikkailu Meksikossa ja Guatemalassa, Chetumal-Belize

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Reippureissu alkoi Meksiko Citystä pitkin eteläistä rannikkoa kohti Guatemalan rajaa. Kolme viikkoa nautittiin Tyynenmeren aalloista ja lämmöstä.
Guatemalan puolella nautittiin enemmän vuoristosta ja upeista maisemista vajaa pari viikkoa kunnes palattiin takas Meksikon puolelle tapaamaan ystäviämme.

Ystävien kanssa “lomailu” on loppunut Meksikon turisti osassa eli Cancun, Holbox ja Playa del Carmen ja haluttiin vielä lähteä Guatemalan puolelle koska se jäi kesken!

Seikkailu Meksikossa ja Guatemalassa, Chetumal-Belize

Tämä rajan ylitys meni leppoisammin 🙂
Täältä löytyy edellinen rajanylitys mikä oli aivan päinvastainen…

Chetumal 11-12.2.22

Bussi Playa del Carmenista Chetumaliin 462 pesoa. Ei paha, vajaa 8€.

Maisema oli välillä kuin Suomesta… melkein kun oli lehtipuita

Chetumal on kaupunki Jukatanin niemimaan itärannikolla Meksikossa, lähellä Guatemalan rajaa mistä päästään rajan yli Belize Cityyn.

Chetumal on taas halvempi paikka mutta niin erilainen kuin muualla Meksikossa. Täällä on rauhallista, hiljaista ja puhdasta. Autot ei kaahaa, eivät tööttäile eikä poliiseja paljon näy.
Se mihin kiinnitetään huomioita  myös niin kaikilla, niin lapsilla kuin yksinäisillä hölkkääjilläkin, on maski visusti päällä.

Tällä reissulla (varsinkin täällä Chetumalissa) ollaan ihmetelty myös että miten ihmiset on niin hyvin saatu käyttämään maskeja, jopa pienet lapset.  (Korona aikana 01-02/2022)

Ekan kerran kävi niin että hypättiin taksiin kerrottiin menevämme bussiasemalle. Kysyttiin et onko 30 pesoa hyvä niin kuski näytti 2 sormea ja nauroi. Halpaa kuin saippua 🙂

Chetumalissa oltiin vain yö jotta päästään rajan yli. Käytiin syömässä ja selviteltiin asioita. Joudutaan vielä käydä koronatestissä.

Pikku bussilla kohti Belize Cityä.
Ensimmäisen kerran nähtii pari tyttöä koulupuvuissa lähellä rajaa olevassa kaupungissa.

Heti kun mentiin asemalle, missä saadaan tehtyä koronatestit, niin ovesta tuli vartija vartioimaan meitä/paikkaa.

Rajalla

Rajalla oli hiljaista kuin hautuumaalla ja he käskivät meidät uudestaan covid testiin (50 us$/kpl)…kerromme että meillä on juuri otettu toi testi.
Jopa paikallinen mies yritti auttaa minua kertomalla luukulla ettei heiltä otettu testiä ja he ovat menossa samaan suuntaan.
Pelkästään länkkärit testattiin ja muut sai vapaasti mennä.
Ei auttanut…uudestaan testiin.

Corozal, rajan ylitys

Belize Cityä ennen jouduttin vaihtaa bussia.
Corozal oli eka kaupunki mihin tultiin liftaten rajalta parin meksikolaisen miehen kanssa. Meidät otti pickuppilla pariskunta kyytiin ja pyydettiin päästä bussiasemalle lähimpään kaupunkiin. Matka kesti n.20min. Corozalista nostettiin rahaa ja syötiin 4 BZD eli 2€/henk. Ja siitä paikallis bussilla Belize Cityyn. Maksoi 10 BZD, kesti n.3h.
Päästiin taas kunnon Mad Max dösällä.

Lounastettiin paikallisten kanssa ja he kertoivat tarinoita Belize Citystä… ei mitään hurmaavia, vaan antoivat enemmänkin ohjeita miten siellä välttyä ongelmilta. Ruokapaikassa mies kertoi että auringonlaskun jälkeen on vaarallista liikkua ja hän suositteli meidän jäävän tähän kauniiseen pikku kylään mutta meillä oli varattu jo huone citystä.
Mies kysyi että kerrottiinko meille että lauantaisin alkaa liikkumiskielto klo:24 ja sunnuntaina klo:23. Poliisi antaa sakkoa 500 BZD. Rajalla ei kerrottu mitään asiasta.

Onneksi kerettiin 15:30 bussiin mikä on hieman auringonlaskun jälkeen Belize Cityssä.

Belize City 12-13.2.22

Nyt päästiin Belizeen pienien säätöjen jälkeen.
Kun saavuimme …oli jo pimeää ja kylä ei näyttänyt todellakaan kivalle.
Paikalliset kävelivät vastaan ja käskivät ottamaan taxin. Kun päästiin tänne niin pienet Mehikaanit muuttuivat isoiksi värillisiksi (täällä suurin osa väestöstä on orjien jälkeläisiä). Ihmiset on täällä aivan erinäköisiä kuin Meksikossa ja Guatemalassa. Täällä ihmiset on tummempia sekä paljon pidempiä. Nuoret miehet näyttää joko koripalloilijoilta tai Snoop dogin musiikkivideoista.
Tunnelma on yleisesti ottaen enemmän karibialainen kuin keskiamerikkalainen.

Belize on valtio Keski-Amerikassa Jukatanin niemimaalla. Se eroaa monista muista alueen maista siten, että se oli Britannian siirtomaa ja on edelleen virallisesti englanninkielinen, Kansainyhteisön jäsen ja tunnustaa Britannian monarkin hallitsijakseen. Belizessä on koralliriuttoja ja reheviä sademetsiä.

Belize City on Belizen suurin kaupunki ja maan entinen pääkaupunki. Kaupungin väkiluku oli vuonna 2015 noin 61 000 asukasta. Belize City sijaitsee Belizejoen suulla Karibianmeren rannikolla. Silloisen Brittiläisen Hondurasin pääkaupunki siirrettiin vuonna 1970 Belmopaniin.  wikipedia

Belizessä n.400 000 ihmistä koko maassa, vähemmän kuin Helsingissä (yli 660 000) mutta enemmän kuin Espoossa (305 000).
Belize Cityssä n.60 000, eli vähemmän kuin  Rovaniemellä (64 500).

Aivan hirveä paikka Belize City. Talot on enimmäkseen röttelöitä ja ihan homeessa myös ulkoa päin, tiet huonossa kunnossa ja joka paikassa notkuu hämärän näköistä porukkaa.
Kerran ihmettelin että onko talo palanut kun oli niin oudosti musta, niin J sanoi ettei ole, talo on vaan niin homeessa.
Ei edes päivällä ole kiva kävellä kaduilla vaikka paikallisten mukaan se pitäis olla ihan turvallista.

Kieli

Creole = broken language on vanha orjien kieli mitä on vähän vaikea ymmärtää. Paikalliset eivät ymmärrä meitä eikä me heitä. Joten kuten saadaan selvää kun pyydetään heitä puhumaan rauhallisemmin. Kielet muuten englanti ja espanja.
Esim. river = riva

Valuutta

Valuutta on Belizen dollari (BZD)
1€ = reilu 0,5 BZD 🇱🇦

Mitä ottaa huomioon reppureissulla? Valuutat, adapterit ym:
Ensimmäinen reppureissuni – Mitä ottaa huomioon? Mitä tekisin toisin… vai tekisinkö?

Bussi asema

Kun päästiin bussi-asemalle niin oli jo pimeää sekä meillä oli nälkä.
Nähtiin kuja/katu missä ihmisiä ja lähettiin sitä kohden tien yli. Ohitettin taksikuskit ja he yritti tarjota kyytejään sekä antaa neuvoja että meidän kannattaa hypätä kyytiin heti. Silti jatkoimme matkaa vastapäiselle kadulle.

Lähelle katua kun päästiin niin nuori mies meni ohi, aivan kiinni minussa ja sanoi englanniksi ettei meidän kannata jatkaa matkaa vaan lähteä pois. Pysähdyimme ja mietimme hetken että mitä hän tarkoitti. Myös taksikuskien kommentit palasi mieleen. Meillä oli kumminkin koko omaisuus mukana ja jos meidät ryöstetään niin kaikki saattaa mennä kerralla.
Käännyimme ja menimme takas taksikuskien luo mistä päästiin lähtee hotellillemme. Sekin oli aikamoinen show sillä kuskit “riitelivät” meistä.

Tuolla kadulla oli menoa mutta sinne ei ollut asiaa

Majoitus

Ei ollut mikään hemaiseva! Mutta ensimmäinen paikka missä oli palovaroitin mutta muuten reissun ala-arvoisin! Ja aika monta ja monenlaista majoitusta keritty nähdä tällä seikkailulla.

Aamulla herättiin ajoissa ja hypättiin ensimmäiseen bussiin mikä meni keskustaan päin. Otettiin keskustasta taksi ja pyydettiin että vie meidät satamaan mistä päästään Caye Caulker saarelle.
Saari kuulosti netin mukaan aivan ihanalta mutta siellä kuulemma kohtaa turisteja.

Caye Caulker 13-15.2.22

Tänään päästiin Caye Caulkeriin joka on paratiisi saari ja täällä meri on huikeen turkoosia!
Caye Caulker on kuin joku Karibian saari pastilli väreineen. Aivan mahtavan upea! Mahtavat värit meren kanssa!
Jos Holbox saari oli Meksikon puolella ihanan värikäs paratiisisaari, niin on tämäkin mutta enemmän pastillin sävyisenä ja meri näkyy ihanan turkoosina joka paikkaan! Tämä saari on Holboxia paljon kapeampi.

Paratiisisaari Holbox.

Caye Caulker on pieni kalkkikivikorallisaari Belizen rannikolla Karibianmerellä, ja sen mitat ovat noin 5 mailia (n.8km) ja alle 1 mailia (n.1,6km). Saaren kaupunki tunnetaan nimellä Caye Caulker Village.
Caye Caulkerin väkiluku on nykyään noin 2 000 ihmistä ja se kasvaa edelleen.Wikipedia (englanti)

Kapea vesiväylä, joka tunnetaan nimellä Split , jakaa saaren kahtia.
Toisella “saarella” ei ole turisteja eikä paljon muutakaan, ainakaan vielä. Jonain päivänä sielläkin ehkä on kauppoja ym.

Ensimmäinen päivä oli aurinkoinen mutta pari seuraavaa päivää satoi välillä ja oli pilvistä.

Hotelli

Varasimme aiemmin hotellin yhdeksi yöksi mitä heti jatkoimme muutamalla päivällä kun pääsimme paikan päälle.
Hotelleja ja majapaikkoja oli paljon ympäri saarta mutta täälläkin hyvä muistaa ettei aina ole helppo saada viikonloppuisin majoitusta koska paikalliset ja turistit tulevat viikonloppuisin lomailemaan saarelle.

Kadut ja talot

Kadut oli hiekkaa. Kun satoi vettä, niin kuin meidän reissun aikana, niin kadut oli aika “liejuisia”.
Saarella ei näkynyt autoja. Kaikki liikkui enimmäkseen kävellen ja pyörillä. Myös golfkärryjä ja mopoja näkyi jonkun verran.

Taloja oli erilaisia mutta tyypillisimpiä oli talot mitkä oli tolppien päällä.

Palvelut

Saarelta löytyi kaikki tarvittavat. Myös kirkko, hautausmaa ja koulukin oli. Paljon ihania ravintoloita sekä kahviloita.
Myös pari pesulaa oli niin saatiin pestyä vaatteet. Reissun toinen kerta kun jouduttiin maksaa paljon eli yli 10€ pussillisesta pyykkejä. Edellinen kerta oli Cancunissa.

Muutenkin saarella oli paljon kalliimpaa kuin muualla mutta saman verran kuin muissa suosituissa turistipaikoissa reissun aikana eli Holbox, Cancun, Tulum ym.
Joka paikassa voi löytyä myös vähän edullisempia paikkoja niin kuin myös Caye Caulkerissakin. Tämä saari oli vähän edullisempi esim. majoituksen suhteen kuin edelliset paikat.

Tekeminen

Saarelle riittää muutama päivä mutta viikko voisi olla liian pitkä aika, ainakin meille. Saari on aivan mahtava vain rentoutumiseen ja olla tekemättä mitään!
Kunnon rantoja ei ollut vaikka Karibianmeri oli ympärillä. Saaren toisessa, Splitin päässä oli varsinainen uimapaikka ja siellä oli myös kaikki muukin eli kaupat ja ravintolat pääsääntöisesti.
Käytiin kävelemässä myös toisella puolen saarta. Siellä ei oikein ollut meille turisteille mitään. Siellä oli paikallisten koteja, koulu, kirkko ja muutama ravintola.

Seikkailu jatkuu…

Lautalla takaisin mantereelle hieman sateisessa säässä ja kohti uusia seikkailuja!
Otimme heti lauttaterminaalista matkan seuraavaan paikkaan, Floresiin.
Terminaalissa oli muutama firma jotka myi matkoja eri nähtävyyksiin ja suosittuihin paikkoihin/kaupunkeihin. Neuvottelimme hinnan ja kuulimme että muutama on varannut matkan myös sinne ja odottelimme heille sovittua aikaa kunnes seikkailumme jatkuu!

Vamos a Flores!

Täältä löydät meidän seikkailun 2022:
Seikkailu Meksikossa, México City
Seikkailu Meksikossa, Acapulco
Seikkailu Meksikossa, Puerto Escondido
Seikkailu Meksikossa, Chacahua
Meksikon seikkailu, Mazunte
Meksikon seikkailu, Salina Cruz
Seikkailu Väli-Amerikassa, Guatemala – Tajumulco, Väli-Amerikan korkein tulivuori
Seikkailu Guatemalassa, Lake Atitlán
Seikkailu Guatemalassa, Antigua ja Guatemala City
Meksikon seikkailu, Cancun ja Holbox
Meksikon seikkailu, Playa del Carmen ja Tulum

Mitä ottaa huomioon reppureissulla? Käteinen, liikkuminen, pyykkihuolto ym:

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

4 vastausta artikkeliin “Seikkailu Meksikossa ja Guatemalassa, Chetumal-Belize”

1. Samaa mieltä, että Belize City on ihan kauhea paikka. Olin yksin siellä 2019 ja kaikki varoitteli koko ajan kävelemästä mihinkään. Hyppäsin taksiin bussiasemalla ja kuski napsautti ovet heti lukkoon ja käski sulkemaan ikkunan. Yövyin paikallisen perheen luona. Aamulla perheen poika heitti mut venesatamaan. Kaikki mitä näin auton ikkunasta oli just sellasta, et ei houkutellut kyllä kulkemaan yksin siellä. Saarella juttelin belizeläisten kanssa ja kaikki haukkui kaupungin maanrakoon.

1. Se oli kyllä aika jännää/outoa että myös ne ihmiset joiden kanssa juttelimme niin puhuivat aina negatiivisesti kaupungista sekä varoittelivat meitä.
      Kirjoituksen jälkeen kuullut yhdeltä että Belizelle voisi antaa vielä yhden mahdollisuuden… jos sinne päin vielä eksyy joskus…

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.