Seikkailu Guatemalassa, Lake Atitlán

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Meidän Meksikon seikkailu jatkuu Guatemalan puolella Lake Atitlánin ihanissa maisemissa. Olemme kohta ollut kuukauden reissussa ja keritty nähdä ja kokea vaikka mitä. Tähän mennessä reissu mennyt erittäin hyvin ilman mitään stressiä.
Yksi jännitys momentti oli kun tultiin rajan yli Guatemalaan mutta siitäkin selvittiin hienosti. Eikä ihan parhaalla tavalla alkanut elämä Guatemalassa mutta loppujen lopuksi se olikin hyvä asia että sopeuduttiin elää hieman korkeammalla, ohuemmassa ilmassa.
Täältä pääset lukemaan meidän edellisen postauksen missä tullaan rajan yli. Seikkailu Väli-Amerikassa, Guatemala – Tajumulco, Väli-Amerikan korkein tulivuori

Tajumulcom huipulla

Panajachel ja Lake Atitlán 27-30.1.22

Otettiin taas hotellimme läheltä, San Marcosissa ensimmäinen bussi mikä menisi lähelle Sololáa. Sitä ennen googletimme Lake Atitlán ja katsoimme mitä kaupunkeja siinä ympärillä on ja sen mukaan etsimme sopivan bussin. Sololá oli aika lähellä isoa tietä. Bussien lähellä hoimme ihmisille ”Sololá” ja niin meidät vietiin oikeaan bussiin. Sololásta oli vielä lyhyt matka alas järvelle mikä  mentiin tuk tukilla Panajacheliin.

Sololásta tuktukilla alas Lake Atitlánille.

Panajachel oli ihana ja kaunis pieni kylä järven liepeillä. Kaduilla näkee pientä Maya kansaa sekä turisteja, mutta sopivasti.
Eka yö asuttiin pikku kopissa missä ei ollut taas ikkunaa mut tähän mennessä paras suihku. Toka yö vaihdettiin Hotel El Chaparral mikä oli ihan mukava, erittäin tilava ja lähellä järveä.

Ikkuna oli vain käytävään. Kuja jatkui hyvin kapeana.

Kujalla tehtiin nuorten kanssa hienoa katutaidetta.

Ensin kuja oli täynnä luonnoksia ja parin päivän päästä upeita ja värikkäitä taideteoksia mitä saatiin ihailla.

Lake Atitlán

Atitlánjärvi on järvi Guatemalan keskiosassa lähellä Sololan kaupunkia. Järvi on suosittu matkailukohde. Järven tekee erityisen kauniiksi kolme sitä ympäröivää korkeaa tulivuorta: San Pedro (3020m) Tolimán (3158m) ja Atitlán (3537m)

Atitlánjärven paikalla on alkuaan ollut tulivuori, joka on purkautunut ja romahtanut tyhjiöön. Näin syntyi järvi.

Ihan kuin tulivuori palais.

Järven rannalla on useita kyliä, joihin pääsee pienillä laivoilla Panajachelista, joka on suurin kylä ja jonne järjestetään matkoja maan suurista kaupungeista. Sinne kulkee myös yleisiä busseja.
Panajachelissa osattiin myös englantia jonkun verran ja sitä myös kuuli ympärillä puhuttavan.

Lake Atitlán  1500m, wikipedia.

Vene- ja maastopyörä- retki

Venepäiväretki maksoi Q50/henk eli n.6€. Matka kesti n.40min. tulivuorten väliin, Santiago Atitlán kylään.

Santigo Atitlán on pienempi ja köyhempi paikka mutta hyvin sympaattinen silti. Ihanaa Maya kansaa.

Kujat kapeita eli on vaikea saada autoa parkkiin, mutta ei hätiä! Jos ravintolassa on tilaa niin he järjestävät myös parkkipaikan autolle ravintolan “sisältä” raivaamalla pöytiä syrjään 🙂

Lounas meillä oli yleensä kevyt keitto joko katukeittiöistä tai ravintolassa välillä.

Venekyyti oli aika hurja kun oli vastatuuli ja aallot löi niin kovaa että meinas munuaiset irrota. Jopa hieman jännitti että miten vene kestää liitoksissaan kun mentiin vauhdilla suoraan aaltoja päin. Takas päin oli meno mukavampaa kun oli myötä tuuli.

Toiseksi päiväksi oltiin varattu maastopyöräretki vaikka olin ensin hyvin vastaan. Sanoin et mieluummin kävelen ihan saman reitin kun lähen sotkee pyörällä näitä vuoristoteitä.

Aamulla, klo:9:30 kumminkin oltiin sovittelemassa kypäriä ja pyöriä.
10 jälkeen lähettiin oppaamme Jorgen ja Saksalaisen pariskunnan kanssa yksityisellä venekyydillä San Marcos La Laguna kylään.
Siitä lähdettiin San Juan ja San Pedro kylään, kohti tulivuori San Pedron juureen.

Pienet mäet jaksoi just ja just polkea, mutta pidemmät niin ei mitenkään pystynyt ja kaikki talutimme pyörämme ylös.

Mun menopeli

Matkalla pysähdyttiin näköalapaikalla, katsomassa mistä ja miten kaakao tulee sekä miten Maya kansa valmistaa langat ja vaatteensa.
Sain jauhaa kaakaopapuja sekä kokeilla tehdä lankaa.
Jäi meille aikaa ihastella upeaa ja värikästä San Juan La Lagunan kylää sekä San Pedro La Laguna kylää mistä meiän vene lähti takaisin Panajacheliin.
Mielenkiintoinen päivä!

San Juan La Lagunan näköalapaikka. Upeita maalauksia portaissa!

Face Hill ja minä 🙂 Lounaalla opas kertoi meille Face Hill historiaa. Face Hill.

San Pedro kylästä veneemme tuli meiät hakee takas Panajacheliin.

Panajachel taidetta

Panajachelin elämää

Saimme taas nähdä ihanan maya kansan elämää ja tutustua ihaniin ihmisiin! Niin värikästä ja erilaista elämä kuin meillä Suomessa.

Kadulta ostettu mehu oli aina juuri puristettua, tuoretta mehua mikä laitettiin aina muovipussiin.

Meiän naapurissa oli iltaisin ihana koju, La Clinika jossa oli ihana omistaja loihtimassa mahtavia drinksuja. Eräänä iltana oli myös hänen poikansa joka oli Chavo ruco (old person with young thing) niin kuin hän itseään kutsui  😉 ja lauloimme hänen kanssa Mikael Gabrielin Riippumattoa.

Matka jatkuu

Tässä vaiheessa on ihana huomata että olemme seikkailleet jo kuukauden ja vielä kuukausi jäljellä seikkailua 💛

Meno ollut rentoa vaikka olemme kerinneet nähdä valtavasti! Mutta kun ei ole aikataulua niin voi mennä rauhassa eteen päin fiiliksen mukaan.

Seuraavaksi matkamme jatkuu bussilla hienoon kaupunkiin, Antiguaan. Aamulla aamupalan jälkeen otimme kassit ja lähdimme kävelee isommalle tielle missä tiedustelimme bussia Antiguaan ja niin joku taas viittoili mihin mennä odottelemaan bussia.
Antigua tai Antigua Guatemala on vanha Guatemalan pääkaupunki, kuten nimikin viittaa.

Oletko lukenut jo aiemmat seikkailut? Täältä löydät jos et ole vielä lukenut.
•Seikkailu Meksikossa, México City
•Seikkailu Meksikossa, Acapulco
•Seikkailu Meksikossa, Puerto Escondido
•Seikkailu Meksikossa, Chacahua
•Meksikon seikkailu, Mazunte
•Meksikon seikkailu, Salina Cruz
•Seikkailu Väli-Amerikassa, Guatemala – Tajumulco, Väli-Amerikan korkein tulivuori
•Ensimmäinen reppureissuni – Mitä ottaa huomioon? Mitä tekisin toisin… vai tekisinkö?

Jos tykkäsit tästä postauksesta, jaathan sitä eteenpäin, kiitos!

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

2 vastausta artikkeliin “Seikkailu Guatemalassa, Lake Atitlán”

1. Heh, hauskan näköinen tuo mehu pussissa. Sellaista en muista tulleen aiemmin vastaan, vaikka ruokaa on vastaaviin pussukoihin laitettu. Atitlan kuulostaa paikalta, joka olisi mainio paikka parin päivän rentoutumiseen!

1. Hei, Mikko!
      Remonttiseikkailun takia jäänyt ihan tämä vastaileminen 🙈
      Nyt helpottaa remppa ja kohta seikkailut jatkuu myös Guatemalassa blokkauksen merkeissä.
      Atitlán oli kyllä niin ihana ja paikka missä on hyvä rentoutua!

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.