Meksikon reppureissu tyttöjeni kanssa

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Reppureissu tyttöjeni kanssa suuntasi tällä kertaa Meksikoon.
Lensimme Cancuniin mistä otimme taksin Playa del Carmeniin. Paluulento kotiin oli myös Cancunista.
Muuta emme vielä olleet suunnitellut etukäteen, vaan menemme fiiliksen mukaan!

Meksikon reppureissu tyttöjeni kanssa

Lensimme Cancuniin joten seikkailemme muutaman viikon tällä kertaa enemmän Karibian meren tuntumassa.

Cancunista menee tie 307 aina Chetumaliin asti, Karibian meren suuntaisesti, mitä pitkin on helppo matkustaa. Meidänkin matka jatkui heti lentokentältä tietä 307 pitkin Playa del Carmeniin mistä välillä poikettiin muutamaksi päiväksi Cozumel saarelle. Vietimme Cozumelin jälkeen vielä muutaman päivän Playa del Carmenissa mistä jatkoimme matkaa lähelle Chetumalia, Meksikon ja Belizen rajakaupunkia. Jäimme kumminkin aiemmin Bacalariin mikä ei ole Karibian meren rannalla, vaan sisämaassa, missä oli upea laguuni.
Lähdimme Bacalarissa vietetyn ajan jälkeen takas Cancuniin päin, Tulumiin mistä reissu jatkui vielä muutamaksi päiväksi Cancuniin.

Tämä reppureissu meni enemmän tyttöjeni ehdoilla eli paljon rentoa ranta- ja pooli-päiviä 😄
Oli meillä vähän aktiviteettiakin ja nähtävyyksiä sekä paljon ihania maisemia, aurinkoa ja lämpöä!

Täältä pääset lukemaan meidän edellinen reppureissu: Thaimaan seikkailu – Koh Chang ja Bangkok

Olin helmikuussa 2022 Cancun-Playa del Garmen-Tulum sekä Holbox missä vietimme viikosta suurimman ajan, joten nämä muut kaupungit jäivät vähemmälle. Oli kiva palata tänne taas mutta myös hämmästytti miten lyhyessä ajassa oli muuttunut asiat.

Paikalliset sanoivat Tulumissa että verot oli noussut ja Tulumin yksi alue muuttunut National parkiksi joten osa alueesta oli muuttunut maksulliseksi.

Koko reissun ajan oli olo että pitää olla rahapussi levällään joka paikkaan ja asiaan. Olin edellisellä Meksikon reissulla (Tyynenvaltameren puolella) tottunut että kaikki oli halpaa sekä pääsit rantaan milloin halusit sekä näit upeita paikkoja ilman että piti maksaa niistä.

Playa del Carmen

Miten selvitä ilman nettiliittymää ulkomailla? -Tässä 7 vinkkiä

Raha

Meksikossa käytetään pesoja.
Kurssi vaihtelee, joten hyvä katsoa esim. Forexin sivuilta tarkemmin.

10 pesoa = n.0,50 €
50 pesoa = vajaa 3 €
100 pesoa = reilu 5 €
500 pesoa = reilu 25 €

1 € = n.18 pesoa
5 € = reilu 90 pesoa
25 € = reilu 450 pesoa

Ruoka ja vesi

Meksikolainen ruoka on hyvää! Se on myös usein hyvin tulista mutta kun pyytää vähemmän tulista niin se kyllä aina järjestyi ja vaihtoehtoja löytyi useita. Myös ilman lihaa sai useita annoksia.

Näissä kaupungeissa missä oltiin, oli paljon ravintoloita turisteille ja ne on myös turistihinnoissa eli annokset on 140-300 (jopa enemmänkin) pesoon. Ravintolat oli kalliita paikalliseen hinta tasoon nähden turistialueilla, mutta jos lähdit vähän kauemmas, varsinkin iltaisin, niin löysit edullisia ja erittäin maukkaita paikkoja, missä oli vieläpä ihana ja aito meksikolais tunnelma sekä paikallisia. Annokset oli n.20-70 pesoa.
Suositummat ruuat on tacoa, paljon kalaa, guacamolea, nachoja

Kojuista ostimme paljon hedelmiä, mitkä ei maksanut juuri mitään. Usein saimme jopa valmiiksi kuorittuna ja pilkottuna jos pyysi, ellei siellä ollut jo valmiina.

Vettä ei voi juoda kraanasta vaan se pitää ostaa.
Joissain paikoissa oli myös automaatteja mistä sait isoja määriä vettä edullisesti, mutta näitä näkyi hyvin harvakseltaan, vain muutamassa paikassa. Paikalliset hakivat näistä paikoista veden.

Liikkuminen

Liikkuminen oli aika helppoa ja edullista kun otti vähän selvää mistä lähtee mikäkin. Paikalliset kyllä auttoivat jos kommunikoit heidän kanssa googlekääntäjän avulla. Monikaan ei osannut auttaa englanniksi.

Bussi

Ado bussit oli käteviä pitkillä matkoilla, mutta paikallisten bussi oli melkein yhtä mukava ja useita pesoja halvempi.

Ilmastoidut penkit 😉

Colectivo

Colectivot oli edullisia, niin lyhyillä kuin pitkilläkin matkoilla.
Colectivoon pystyi melkein mistä vaan hypätä ja jotkut ottivat kyytiin vaikka kyydissä olisi ollut jo toista kymmentä. Sopu sijaa antaa!
Aina ei näin kumminkaan käynyt ruuhkaisilla pätkillä ja saatoit joutua odottaa muutaman colectivon verran että mahduit kyytiin. Siksi oli hyvä kysyä mistä colectivo lähti ja kävellä sinne että varmasti mahtui kyytiin.
Colectivoja meni kumminkin hyvin tiheästi.
Colectivot on useimmiten Toyota Hiaceja, van-busseja.

Me liikuimme paljon Colectivolla jos mahdollista. Playassa päästiin 10 pesolla/henk iso tie päästä päähän ja Cancunissa bussilla koko reitti mitä bussi kulki eli periaatteessa päästä päähän oli 12 pesoa matka kuin matka. Cancunissa myös Colectivon hinta taisi olla 10 pesoa matka kuin matka sillä menin vain kerran yhden lyhkäsen matkan.
Colectivot ei liiku missä tahansa, yleensä vain isompia teitä kaupungin sisällä.

Taksi

Näissä paikoissa on paljon turisteja joten taksit on hyvin kalliita/turistihintoja. Pieni matka esim. Tulumissa (n.1km) maksoi meillä 150 pesoa mutta olisi halunnut siitä 200 pesoa. Tulumissa sanoivat että minimi hinta olisi 100 pesoa.

Cancunissa menimme lyhyitä matkoja 50 pesolla, ne muutamat kerrat kun tulimme kaupasta hotellille. Lentokentälle oli 600 pesoa keskustan alueelta.

Eräs paikallinen sanoi Tulumissa että voivat pyytää Hotel zonalle eli turistialueelle mentäessä 500-600 pesoa.
Siksi monet vuokraavat pyörän, skootterin tai auton millä liikkua.

Taksi on useimmiten halvempaa ottaa lennosta. Takseja liikkuu joka paikassa paljon.

Lautta

Saarille pääsi helposti lautalla ja niitä meni usein.
Menimme Playa del Carmenista Cozumel saarelle 260 pesolla. Matka kesti n.45-50min.

Auton vuokraaminen

Auton vuokraaminen oli helppoa, sillä samalla kun ostat lauttamatkaa niin monen monta miestä parveilee ympärilläsi ja tyrkyttää erilaisia paketteja lautasta sekä auton vuokraamisesta. Pystyt vähän jo ennen saarelle pääsyä tinkimään hinnoista, mutta myös saarella on joka paikassa mahdollisuus vuokrata auto.

Olisimme saaneet myös hyvän tarjouksen vuokrata auto pidemmäksi ajaksi ja luovuttaa se Cancuniin, mistä meidän lento takas Suomeen lähti.

Auto on hyvä tarkistaa ennen kun lähdet ajaa sekä kuvata! Sekä tarkistaa kaikki sopimusehdot.

Cozumel saarella vuokrasimme auton, koska siellä oli välimatkat pitkiä, vaikka oli pieni saari ja ainut mahdollisuus oli liikkua taksilla. Taksit oli kalliita ja auton vuokraaminen oli edullisempaa, vaikka maksoimme muutamasta päivästä n.100€. Näin olimme vapaampia liikkua missä vaan ja milloin vaan sekä pysähdellä missä vaan kun lähdimme tutustuu saareen.
Saaren toisella puolella ei olisi ollut niin helppoa saada edes taksia.

Pyykkihuolta

Pyykin pesu oli helppoa joka paikassa. Hinta vaihteli kovasti paikasta riippuen, mutta oli silti edullista.
Välillä maksoimme kappale määrän mukaan ja välillä maksoimme painon mukaan. Playa del Carmenissa maksoimme 3 ihmisen pyykeistä 88 pesoa ja sitä oli kertynyt jo iso kassillinen.
Pyykit saattoi saada jo samana päivänä viikattuna, mutta viimeistään seuraavana päivänä.

Rannat

Muuttuneet melkeinpä näissä paikoissa, Karibian meren äärellä, maksulliseksi.
Ne rannat missä oltiin oli kyllä ihania ja niin upean väristä vettä! Ja niin lämmintä, että siinä oli ihana vaan olla ja nauttia!

Playa del Garmenissa suurin osa oli niitä, että otat varjon ja tuolin ja sitoudut ostamaan n.1000 pesolla ruokaa ja juomaa (per. henk). Mutta löysimme myös sellaisen paikan missä saimme syödä ja juoda sen mitä halusimme ja saimme jatkaa matkaa. Minulle tämä sopii paremmin koska en jaksa olla yhdessä paikassa, maata vain aurinkotuolilla koko päivän, vaan tykkään kävellä, katsella maisemia sekä pysähdellä juomaan ja syömään silloin kun löydän jonkun kivan paikan.

Tulumissa oli vain maksullisia rantoja, 50 pesoa mikä nyt ei ollut paljoa mutta kyllä sekin tulee pidemmän päälle kalliiksi kun meitä on kolme. Entä paikalliset?!

Vaikka kävelin ja pyöräilin ristiin rastiin Tulumia sekä kysyin paikallisilta että miten pääsen rantaan niin en löytänyt kuin sen yhden pienen pätkän. Kävelin kyllä aika pitkän pätkän sen jälkeen rantatietä mutta en nähnyt vilaustakaan rantaa, sillä edessä oli upeita aitoja, pensas aitoja, portteja tai sademetsää. Tämä oli hotelli alueella eli hotellit olivat tehneet alueesta niin ettei rantaa ja merta edes nähnyt vilaukselta ellet asunut niissä kalliissa hotelleissa.

Nähtävyydet

Googlemapsin arvosteluja kun lukee niin monesta sanotaan että nähtävyydet ovat ylihinnoiteltu ja/tai ihan liikaa ihmisiä sekä että nähtävyydet ei ehkä vastaa sitä mitä odottavat. Ja näin oli!

Cenotet on kyllä Meksikon yksi inanimpia nähtävyyksiä ja niitä riittää niin maksullisia kuin ilmaisiakin.

Tämä cenote on Bacalarista.

Ja luonto on yksi parhain nähtävyys Meksikossa! Sademetsää on paljon ja joka puolella.

Katutaide

Meksikossa aivan ihana kävellä missä vain sillä rakennukset on värikkäitä sekä joka paikassa on niin upeita maalauksia! Nämä on jo ihan nähtävyyksiä.

Ilmasto

Ilmasto on subtrooppinen eli lämpöä riittää!
Meillä meni pari päivää tottua lämpöön eli kun pää, iho ja kroppa tottui siihen että oli todella lämmintä.

Eräänä iltana säätiedotuksissa oli varoitus viileästä sää rintamasta ja niin sinä iltana oli n.24 astetta, normaaliin 28 asteeseen, ja ite ainakin kävelin kädet puuskassa ja palelin.

Huoneessa meillä oli ilmastointi 27-29 koko ajan ja välillä pitänyt laittaa jopa ilmastointi päältä pois kun tuntuu et puhaltaa vain kylmää.

Ilmaston takia myös muurahaiset ym. ötökät tulevat pian jos jätät astiat pesemättä tai ruokaa ympäriinsä. Parempi pitää roskat roskiksessa ja ainakin huuhdella astiat sekä pyyhkiä pinnat jos hedelmistä valuu nestettä pöydälle.

Turvallisuus

Olin vuonna 2022 Meksikossa, Acapulcossa mikä on toiseksi tai kolmanneksi vaarallisin kaupunki maailmassa.
Meillä ei ollut siellä mitään ongelmia.
Mexico cityssä meitä huijattiin ja antoivat feikki rahan takas.
Meksikon ja Guatemalan rajoilla meno oli hurjaa ja siellä voidaan kusettaa ja yrittää pelotella poliisilla. Poliisit jopa tuli kerran kun mentiin Guatemalan puolelle, pyytää bensa rahaa. Sattui olee vähän pesoja taskussa, muutaman euron edestä, niin olivat tyytyväisiä niihin.
Mutta aina ei näin ole, joten ei kannata tuudittautua ettei mitään kävisi!

Päästin nyt Meksikossa, Playa del Carmenissa jopa tyttöni (17v ja 20v) käymään 2km päässä keskustassa McDonaldsissa kun halusivat testata sen.

Varmistettiin että heillä offline-kartta, missä majoitus “täppänä”, sekä offline kääntäjä että pärjäävät espanjalla, mutta puhelimet ei saa olla lentokone-tilassa, jotta voidaan soittaa toisillemme hätätapauksissa.
Myös majoituksesta kuva sekä osoite vielä varmuuden vuoksi, vaikka mapsistä sen löytävät.

Kyllä mä vähän vilkuilin kelloa, koska oli perjantai ilta.
Paikalliset on kyllä tosi avuliaita auttamaan, vaikka eivät osaisi englantia, mutta onhan niitä “ei-avuliaita” aina joukossakin.

Poliiseita sekä armeijan väkeä on Meksikossa joka paikassa pyssyjensä kanssa.

Muita Meksikon seikkailuja

Olin vuonna 2022 parin kuukauden reppureissulla Meksikossa ja Guatemalassa ja siitä ajasta noin viikon verran Karibian meren puolella.

Tulumissa edellisen kerran 2022:
Meksikon seikkailu, Playa del Carmen ja Tulum

Cancunissa edellisen kerran 2022:
Meksikon seikkailu, Cancun ja Holbox

Mun ensimmäinen reppureissu mikä alkoi Meksikosta: Ensimmäinen reppureissuni – Mitä ottaa huomioon? Mitä tekisin toisin… vai tekisinkö?

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

2 vastausta artikkeliin “Meksikon reppureissu tyttöjeni kanssa”

1. Kyllä! Meksiko on monipuolinen maa ja antaa jokaiselle jotakin.
      Vielä olisi paljon kivoja paikkoja ja nähtävää sekä koettavaa Meksikossa 🙂

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.