Tulum ja Cancun

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Reppureissu tyttöjeni kanssa suuntasi tällä kertaa Meksikoon.
Lensimme Cancuniin mistä otimme taksin Playa del Carmeniin. Paluu lento olisi myös Cancunista. Muuta emme vielä olleet suunnitellut etukäteen, vaan menemme fiiliksen mukaan!

Tulum ja Cancun

Tulum

Otimme Bacalarista, 307 tieltä Mayab bussin, 795 pesoa yhteensä (3henk). Ado olisi ollut 1155 pesoa yhteensä ja Colectivo 540 pesoa yhteensä, mutta olis lähtenyt vasta parin tunnin päästä.

Tulum on kunta Jukatanin niemimaalla Quintana Roon osavaltiossa Meksikossa noin 130 kilometriä etelään Cancunista Karibianmeren rannalla. Vuonna 2010 kunnassa oli noin 28 000 asukasta, joista noin 18 000 asui kunnan samannimisessä keskustaajamassa.
Muita Tulumin kunnan kyliä ovat Akumal, Cobá ja Ciudad Chemuyil, joissa on noin 1300 asukasta kussakin.

Tulum merkitsee muuria, mutta entiset asukkaat kutsuivat sitä ilmeisesti nimellä Zama, eli aamunkoitto.

Majoitus

Asuimmme Avenida Kukulkan tiellä, Tulumin keskustan ja rannan välissä. Tämä tie oli suurimmaksi osaksi hiekkatietä ja sen varrella rakennettiin viidakon puolelle nähtävästi uusia hotelleja.

Kaupat ja liikkeet oli hyvin vaatimattomia, paikallisten pieniä kojuja.

Otimme majoituksen Airbnb:n kautta ja olimme todella tyytyväisiä!

Eräänä päivänä meillä oli sähkökatkos mutta hienosti ja nopeasti se hoidettiin kuntoon, mun otsalamppua apuna käyttäen.

Auringonlasku ja liikkuminen

Aurinko laskee aikaisin ja siksi oli hyvä varautua otsalamppuun, sillä aika vähän oli meidän asutuksen luona katuvaloja. Myös hiekkatiet oli välillä lätäköiden peitossa.

Tulumin keskustan yllätykset

Keskellä keskustaa, melkeinpä, oli paikallisten asutus mikä oli aika köyhän näköinen alue. Tykkäsin silti kovasti kävellä sen läpi ja katsoa paikallisten aitoa ja rentoa menoa.

Keskustan tuntumassa oli myös pieni cenote.

Pyöräilyä

Majapaikastamme saimme vuokrata pyöriä.

Vuokrasin yhtenä päivänä pyörän ja tarkoituksena oli käydä katsomassa Tulumin raunioita.
Lähelle raunioita kun pääsin niin ihmettelin että miksi niin pitkä autojono on menossa sinne. Jono ei liikkunut juurikaan yhtään ja harmitti niiden puolesta jotka oli siellä viimeisenä jonottamassa. Mahtoivatko päästä koko päivänä rannalle?

Pääsin pyörällä lähelle raunioita, mutta ennen rantaa oli tullut portti ja vartijat. Nyt oli tullut maksu 50 pesoa rannalle, sillä se on kansallispuistoa nykyään.
Rauniot oli entuudestaan tuttu paikka minulle, joten en mennyt tällä kertaa katsomaan niitä.
Vartija näytti minulle toisen reitin kun kysyin että mikä olisi mukavampi kuin isoa tietä pitkin. Se reitti meni sademetsän läpi ja oli hyvin muhkurainen sekä moskiittoja oli hyvin paljon.

Karibian meri

Tulumissa näkyi vain ihan pieni pätkä Karibian merta ellet maksanut kallista hotellia tai pääsymaksua kansallispuistoon. Sillä “ilmaisella” pätkällä ei ollut hiekkarantaa vain kiviä, myös paljon vedessä. Sekä ranta oli hyvin aallokkoinen eli ranta ei ollut kovin turvallinen uimiseen.
Rannalle ja raunioille maksoi 50 pesoa, mikä ei ollut paljon mutta kyllä sekin tulee kalliiksi pidemmän päälle, kun meitäkin on kolme.
Entä paikalliset?!

Kävimme eräänä päivänä toisen tyttöni kanssa hotelli alueella, jos vaikka löytäisimme jonkun edullisen rannan.
Sekin ranta oli vaikea löytää sillä sellaistakaan ei ollut kuin ihan pieni pätkä. Sillä rannalla oli hotelleja myös mutta yhden hotellin ravintolan asiakkaat saivat syödä ja juoda rannalla. Tämäkin tietysti maksoi enemmän, eli piti kuluttaa tietty määrä rahaa ravintolaan ja sait sillä hinnalla olla muutaman tunnin.

Itse lähin tutustumaan kävellen Tulumiin ja Karibian mereen mutta sen jälkeen kun lähin rannalta, en enää nähnyt merta.
Kävelin keskustaan erittäin paahtavassa säässä. Keskustasta ajattelin ottaa colctivon takaisin, mutta ne oli aina niin täynnä etteivät ottaneet kyytiin.

Pyykki

Tulumissa pyykin pesu oli suht edullista, kun maksettiin painon mukaan.

Tällainen oli pari vuotta sitten seikkailu Tulumissa:
Meksikon seikkailu, Playa del Carmen ja Tulum

Cancun

Ado olis ollut Cancuniin 400 pesoa/henk.
Colectivo 50 pesoa/henk. Playa:an ja siitä toisella colectivolla 45 pesoa/henk. eli yhteensä 95 pesoa/henk.
Menimme tällä kertaa colectivolla.

Otimme taksin Colectivolta koska saimme sen 50 pesoon. Taksikuski sanoi vajaan 2km matkalla useita kertoja espanjaksi että alue on vaarallinen ja siltä se näytti! Ei mitään kioskeja, kauppoja, ei edes paikallisten jotain liikkeitä ym. Vain aika huonossa kunnossa olevia taloja.

Kun pääsimme hotelliin niin meille heti ilmoitettiin ettei internettiä ole ollut 3kk, koska heillä jotain ongelmia sen firman kanssa. Emme tiennyt mitä tehdä, koska ilman nettiä en voi perua varausta, enkä varata uutta eli en voi tehdä yhtään mitään ilman nettiä. Työntekijä sanoi että voi varata meille kyllä taksin mutta mihin?!

Onneksi emme maksaneet paljoa hotellista, 3 yötä oli 2380 pesoa, 3 hengeltä (n.130€)  ja muuten oli kyllä hienot puitteet!
Oli uima-altaat katolla ja sisällä sekä kuntosali katolla, uima-altaan vieressä.

Torakka löytyi ekana aamuna suihkun lattialta…

Otimme huoneen ja lähdimme syömään missä saimme netin. Laitoin peruutuksen, mutta siinä voi mennä 24h ennen kuin hotelli vastaa peruutukseen. Jäimme siis ainakin yöksi hotelliin… ja muiksikin yöksi, sillä emme saaneet kunnon vastausta ikinä eikä mitään korvauksia ole tulossa mistään.

Liikkuminen

Cancunissa liikkuminen oli aika helppoa ja edullista.
Meidän läheltä, tieltä 180 lähti busseja sekä Colectivoja. Bussi esimerkiksi oli 12 pesoa/henk minne vaan. Liikkui keskustan läpi sekä rannalle, hotelli alueelle. Kävimme Tortugas sekä Caracol rannoilla.

Nää bussikuskien penkit on ihania ja ilmastoituja 🙂

Tortugasissa oltiin päivällä. Se oli aika pieni ja paikallisten suosima, varsinkin kallio osuudella oli enemmän paikallisia ja jätittivät myös roskat sinne. Siellä viihtyi linnut ja iguaanit myös. Rannalla oli jonkin verran levää, mutta ei haitaksi asti.

Caracolilla oltiin illalla ja se oli jotenkin kivempi ja kauniimpi. Myös meri näytti turkoosimmalta, mutta ehkä oli matalampi ranta. Emme käyneet uimassa ja siksi vaikea verrata.

Yhtenä yönä oli tullut vettä kunnolla ja aamulla oli kadut vielä veden peitossa, koska täällä ei ole kunnon sadevesi viemäristöä.

Tämä kaupunki oli myös sellainen missä oli hieman vaikea nähdä Karibian merta, sillä isot hotelli kompleksit oli vallannut kaikki rannat ja tieltä ei nähnyt edes vilausta merta kuin vain muutamissa paikoissa. Cancunissa oli sentään muutamia rantoja mihin pääsi, että piti maksaa… tai sait pöydän, aurinkotuolit ja varjon jos olit asiakkaana ravintolassa. Tietysti hinnat oli hieman turisti luokkaa, mihin aina tulee lisäksi 15% tippi. Tämä 15% oli melkein joka paikassa sääntö kuin poikkeus.

Yritin täälläkin paria eri reittiä mennä katsomaan nähtävyyttä missä meri ja joki kohtaa, mutta se oli hotelli aluetta, niin en päässyt eteenpäin porteista.

Ihanaa katutaidetta

Meksiko on siitä niin ihana paikka kun joka puolella on väriä ja maalauksia!

Tässä hyvin pitkä aita oli ihan alusta loppuun asti niin taidokkaita maalauksia peräjälkeen, sulautuneina toisiinsa.

Tässä oli 5:n kerrostalon (vain 4:stä kuva) päätyä maalattu näyttävästi. Näitä ei voi muuta kuin hämmästellä!

Tällainen oli pari vuotta sitten seikkailu Cancunissa:
Meksikon seikkailu, Cancun ja Holbox

Täällä lisää meidän reppureissusta:
Playa del Carmen
Cozumel, paratiisi saari
Bacalar ja upea 7 sävyn laguuni

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.