Ihanan piristävä miniloma Ahvenanmaalla, pyöräilyä vetten päällä

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

||Tämä postaus sisältää affiliatelinkin||

Otetaan välillä extempore irtiottoja, minilomia kun molemmilla on muutama yhteinen vapaapäivä. Ja useimmiten niihin liittyy liikkuminen luonnossa. Ne piristää kummasti ja nähdään uusia paikkoja.

Ahvananmaa ei tällä kertaa ole uusi paikka meille, mutta koettiin taas uusi seikkailu 😄

Ihanan piristävä miniloma Ahvenanmaalla, pyöräilyä vetten päällä

Lähdettiin töitten jälkeen kohti Ålandia pakulla koska otettiin pyörät mukaan. Mennessä aurinko paistoi ja lämmitti niin ihanasti. Olisipa koko reissu yhtä ihanaa auringon paistetta.

Päästiin ajoissa lautalle eli ihan aikataulun mukaan paitsi että aikataulussa oli kellon ajan perässä pieni 1 mikä tarkoitti ettei tähän vuoden aikaa lautta kulje eli jouduimme odottaa seuraavan lautan lähtöä yli 3h. Ihana henkilökunta päästivät meidät silti lautalle odottelee.

Nautittiin auringosta ja otettiin pikku päikkärit samalla kun odotettiin lautan lähtöä

Seuraavana aamuna ilma ei ollut mitä mahtavin koska aurinko ei paistanut, mutta muuten sää oli hyvä pyöräilyyn.

Jään päällä näytti olevan lunta jonkun verran, mutta päätettiin lähteä jäitä pitkin kauppaan. Alkuun vähän asia jännitti, mutta varustauduttiin ja otettiin naskalit sekä molemmille köydet. Tällä kertaa ei pakattu reppuun, tiiviiseen muovipussiin vaatekerrastoa mikä olisi kyllä todella suotavaa. Ja eihän me missään ihan avomerellä mennä vaan ympärillä on tosi paljon saaria ja päätettiin että ajetaan lähellä rantoja.

Merellä suunnistaminen

Lähdettiin mökin rannasta kohti kahta mastoa mitkä näkyi erittäin hyvin ja niiden lähellä olisi kauppa. Pitkän matkaa ne näkyikin hyvin, mutta kiersimme yhden pienen saaren vasemmalta puolen koska toisella puolella oli epäilyttävä kohta mitä ei lähdetty ylittämään. Tämä pieni lenkki muutti jotenkin meidän suuntavaistoa vaikka lähdettiin saaren jälkeen heti oikealle takasin alkuperäiselle reitille. Myös mastot oli hävinnyt, mutta jatkettiin vaan matkaa.

Oltiin jo hetki pyöräilty kun katsottiin Google maps:ista vähän suuntaa koska mastoja ei vieläkään näkynyt. Olimme tullut pitkän matkaa liikaa vasemmalle ja kaupan ohi 😆. Päätimme rantautua ja mennä takaisin päin tietä pitkin.

Kauppa merkitty x karttaan

Lähdimme taas kaupan pihasta jäille ja nyt oli helpompaa jotenkin suunnistaa koska tiedettiin että mökille ei ole pitkä matka ja meidän on mentävä ihan vasenta reunaa. Myös välillä nähtiin vasemmalla tie ja tutut sillat mistä tiedettiin olevan reitillä.
Aina ei päästy menee ihan lähellä tietä tai siltaa koska muutamissa kohdissa oli virtauksia mitkä oli kierrettävä kunnolla.

Sähköpyörät

Vaikka tullessa oli varmempi olo et löydetään helposti mökille takas niin silti oli aika kiva fiilis kun löydettiin meidän pyörän jäljet 😄
Toisaaltaan mitään hätää ei ole jos jommalla kummalla on akkua puhelimessa…. sekä mielellään molemmilla myös pyörässä koska jäällä, minkä päällä on lunta (tämä oli jotenkin kovaa) on aika raskasta polkea, mutta sähkö avustaa niin paljon että matka taittuu hyvin 💪

Meillä molemmilla on hyvät sähkömaastopyörät ja hyvät akut (J:llä Shimanon ja mulla Yamaha) mutta J:llä hupenee huomattavasti nopeammin akku näin talvella kuin mulla. Mulla meni Sarvikuonon poikasen kanssa (mun pyörä 😉) koko tämän päivän reissun aikana n. puolet akusta kun J:llä loppui akku loppu matkasta ja sillä tuli hieman raskaampi viimeinen  vajaa kilometri 😬 J oli mennyt koko reissun muutenkin pienemmällä avustuksella että akku kestäisi koko reissun.

Seuraavana päivänä J:n akku kesti paljon paremmin ja meillä meni melkein yhtä paljon akkua… tosin mä taisin ”huijata” vähän enemmän… koko ajan 🙈 Välillä näinkin päin koska joskus se on ollut toisin päin 😅

J:n pyörä on Canyon ja mulla Haibike Sduro

Oon todella tyytyväinen ollut tähän pyörään vaikka alkuun olin vastaan sähköpyoriä, jo ihan niiden hinnan takia, mutta joudun kyllä nyt myöntymään ja olen ihastunut mun Duroon eli Sarvikuonon poikaseen 🤎

Mun pienen koon takia oli todella vaikea löytää sopivaa ja hyvää, mutta jo se kertoo että tämä on sopiva koska mulla ei puudu kädet. Ekan kerran pari vuotta sitten olin maastopyöräilemässä laina pyörällä niin mun kädet puutui melkein heti koska jouduin olemaan liian etukenossa ja paino oli liikaa edessä tangon päällä eli se oli liian kaukana, enkä saanut hyvää asentoa.

Taas pukeutumisen  vaikeus

Nyt puettiin aika normisti mitä tänä talvena ollaan puettu, mutta otin huomioon että merellä ja yleensäkin Ahvenanmaalla tulee eli takki oli tuulen ja veden kestävä.

Nyt ongelmana oli hanskat. Ne on aika tyköistuvat ja hanskan suu aika tiukka vaikka siinä on tarrakiinnitys. Myös takin hiha on tiukka ja siksi nämä ei mennyt mitenkään yhteen eli päällekkäin. Onneksi tulee kesä ja pukeutuminen helpottuu 😁 vaikka on talvellakin, varsinkin tänä talvena, ollut todella mahtavaa liikkua!

Jatkossa mietin millaiset olisi oikeanlaiset hanskat, mitkä ei ole vaikea pukea ja/tai riisua kun pitäisi esim. ottaa esiin puhelin et voi kuvata tai katsoa karttaa. Tämän takia jää käyttämättä app:ejä mitkä auttaisi suunnistamisessa… ehkä koska en ole vielä kunnolla talven takia päässyt taas opiskelee lisää. Kesällä kerkesin vain vähän tutustuu eri app:eihin.

Scandinavian Outdoor: Suomalainen ulkoilun asiantuntija jo vuodesta 1970 (*)

Suunnittelu ja suunnistaminen

Merellä muutenkin liikkuessa yritän pistää merkille mökkejä tai muita huomattavia asioita suunnistamisen takia. Saatan ottaa kuvan rannasta (kuva mereltä päin kun ollaan jo lähdetty vähän matkaa) mistä lähetään tai jostain muusta esim. Lofooteilla otin kuvan vuorista, rannan takana olevista, kun oltiin lähdetty rannasta jotta on helpompi suunnistaa takas päin. Ja katsoin välillä taakse päin, että tiesin miten kauas ne vuoret näkyy. Näin oli helppoa takasin päin tullessa suunnistaa vuoria kohti ja tiedettiin löytävämme oikean rannan. Mereltä katsottuna välillä kaikki näyttää niin samanlaiselta.

Ahvenanmaalla on paljon saaria ja mulle niin tuntemattomia vielä että olen ihan pihalla siellä. Ja vaikeaksi tekee myös se ettei siellä ole montaa mökkiä niin on vaikea laittaa mieleen että minkä saaren ohi ollaan menty kun kaikki näyttää samanlaiselta.
Pyöräillessä etsin myös siksi mökkejä, että jos satuttaisiin tippumaan mereen ja päästä sieltä ylös, niin missä olisi lähin mökki mihin mentäisiin lämmittelemään ja hakeemaan apua.

Hyvä muistaa:

• kerrospukeutuminen
  • naskali
  • köysi
  • pelastusliivit (ei yhtään liioiteltua)
  • vesitiiviiseen pussiin vaihtovaatteet
  • mennä peräkkäin, ei liian lähekkäin
  • lähellä rantoja
  • varo railoja
  • paksun lumen alla voi olla heikko jää
  • katso ympärille sekä taaksesi ja pistä mieleen asioita mitkä auttaa suunnistamaan takas tullessa (jos olet tulossa takas samaa reittiä)

IHANAA KEVÄÄN ODOTUSTA ☀️

*Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä. Mikäli päädyt ostamaan tuotteen affiliatelinkkini kautta, saan siitä rahallisen komission. Komission avulla ylläpidän tätä blogia. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua tuotteisiin ja miettiä ostopäätöstäsi. Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse käyttänyt tai käytän parhaillaan. Mielipiteet tuotteista ovat 100% omiani.

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

3 vastausta artikkeliin “Ihanan piristävä miniloma Ahvenanmaalla, pyöräilyä vetten päällä”

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.