Ihana Kreeta

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Päästiin ihanan Kreetan lämpöön viikoksi. Nautittiin kauniista maisemista ja kreikkalaisesta ruuasta. Koettiin vanhojen kaupunkien syke sekä upeiden rantojen hiekka varpaiden välissä.

Ennen lomaa

Ennen lomaa oli käytävä enintään 72h ennen lentoa Koronatestissä mikä oli oltava negatiivinen sekä täytettävä vuorokautta ennen saapumista maahan vähintään yksi PLF (emme saanet yhteen lomakkeeseen kaikkia joten täytimme 2 lomaketta) mikä löytyi Visit Greece- app:in kautta tai sähköpostin linkin kautta. Tällä kertaa emme tulostanut näitä vaan tallensimme ne puhelimen tiedostoihin mistä löysimme ne nopeasti.

Vuokrasimme auton Yours-vuokraamon kautta ja se oli vain reilu 10€/pvä sekä majapaikat Réthymnonista 3 yöksi ja Chaniásta 4 yöksi.

Kreeta

Lähdimme 20.6 heti ensimmäisellä lennolla klo:6 kohti Chaniá ja lentokenttä oli kuin unessa vielä. Lähtöselvitykset sujuivat helposti ja nopeasti.

Chanián päästyämme jouduin lentokentällä koronatestiin vaikka meillä oli tarvittavat lomakkeet. Tai saimme päättää meneekö J vai minä. Siinä vaiheessa tosin ei tiedetty mistä oli kyse mutta pyysivät vain jomman kumman lähtee virkailijan mukaan ja lähdin koska olin täyttänyt sen PLF lomakkeen ja ajattelin että siitä puuttui jotain. Testin jälkeen odottelin 15min ja sitten tuotiin passi takaisin ja toivotettiin hyvää lomaa. Näytteenottajat eivät mielestäni edes tarkastaneet tulostani koska tämän 15min aikana vaan juttelivat keskenään ja katsoivat kellosta  sen 15min ajan. Ei tullut myös puhelimeen tulosta vaikka olivat ottaneet numeroni.
Saimme vuokra-autoksi näppärän Nissan Micran valkoisena. Joka paikkaan kun mentiin niin oli joka kolmas auto Nissan Micra ja valkoisena. Valkoisia pieniä autoja oli kaikkialla ja siksi oli hyvä pistää mieleen et mihin päin parkkeerasi auton 😆.

Réthymno

Ensimmäinen päivä: Réthymnonissa

Saavuimme jo hyvissä ajoin ensimmäiseen majapaikkaan missä meillä oli vielä koko ilta aikaa kun oltiin lähdetty niin aikaisin Suomesta.

Majapaikkaimme oli Airbnb:n kautta Emmanouela, Olympic Suites läheltä vanhaa kaupunkia. Asunto oli 5 tasossa; ensin oli pieni keittiö, muutama rappunen minkä jälkeen oli olohuone missä oli terassi merinäköalalla, seuraavassa kerroksessa oli kylpyhuone, seuraavassa oli makuuhuone merinäköalalla minkä jälkeen oli vielä yksi makuuhuone muutaman rappusen jälkeen. Myös allas alue ja aamupala kuului hintaan. Meri oli heti tien toisella puolella. Erittäin kiva huoneisto hyvällä paikalla, suosittelen!
Ainut miinus oli että meillä oli vain yksi WC/kylpyhuone mikä ei meinannut riittää kun meitä oli 5 henkeä. Tosin aamupala huone oli ihan meidän lähellä minkä yhteydessä oli vessat ja hieman helpotti varsinkin meidän aamuja.

Otimme pienet päikkärit ja lähdettiin kävelee rantaa pitkin vanhaan kaupunkiin päin ja takas. Sit suihkun jälkeen syömään kaupungille.
Meidän lähellä oli ihana Bora Bora ravintola missä myös piipahdettiin drinksuilla ja pelattiin korttia.

Toinen päivä: Rethymnosissa

Matkalla Chaniásta Réthymnoliin edellisenä päivänä pysähdyimme syömään rannalle (kreikkalainen salaatti oli hyvää mutta pizza oli pakastepizzaa 😏) ja näimme siellä lentopallo verkot. Edellisenä iltana ei näkynyt lentopallo verkkoja ”meidän” rannalla joten suuntasimme aamusta eiliselle rannalle pelaamaan beach volleyta. Olimme tuonut pallon Suomesta mukana.

Kivaahan se oli mutta ei me oikein peliä saatu aikaiset ja hiekka oli aika kuumaa. Mulle sattui ensimmäinen haaverikin, peukalo ja ranne sai osumaa ja tuli kivat mustelmat, mutta onneksi jääpalat auttoi.

Meidän on vaikea pysyä paikalla J:n kanssa niin tuli käveltyä rantaa pitkin monta kilometriä. Sitä rantaa kun riitti ja siinä rajassa oli sopivan lämpöstä kävellä. Merikin oli sopivan lämpöstä välillä pulahtaa. Rannalla maatessa oli tuskaisen kuuma ja hiki virtas vuolaimena. Lämpöä oli joka päivä yli +30c.

Meidän rannalla oltiin nähty monien pelaavan sellaisilla puumailoilla, vähän isommilla kuin pingismaila ja tennispallolla niin käytiin ostaa sellaiset vielä illalla. Se näytti vähän helpommalta kuin meidän beachin peluu 😆

Sitten syömään ja katsomaan Suomi-Belgia jalkapallo ottelua.

Jalkapallon MM2020

Kolmas päivä: Réthymnosissa

Eilinen ilta meni pitkäksi jalkapallon takia eikä siksi keritty aamulenkille mitä oltiin suunniteltu J:n kanssa. Aamut on aina ihania, mutta nyt lomalla myös nautitaan nukkumisesta 😁

Aamupalan jälkeen lähettiin Kournas järvelle ihastelemaan kilpikonnia. Sinne ajoi n.30min.
Vesi oli niin kirkasta! Vuokrasimme polkuveneen ja lähdimme järven toiselle puolelle missä oli enemmän polkuveneitä pysähtyneenä ja näimme että ihmiset kuvasivat. Löysimme kilpikonnia ja kauniita oranssin värisiä kaloja.

”Kotiin” tultua lähdimme vielä kävelemään J:n kanssa rantaamme toiseen suuntaan, pois päin vanhasta kaupungista useamman kilometrin ja vielä kerkesimme nauttia poolilla ennen suihkua ja illallista.

Illalla suuntasimme ystävämme suosittelemaan ravintolaan mistä näkyisi ihana auringon lasku.
Hetken ajeltuamme vuorelle meinasimme luovuttaa koska tie muuttui hyvin kapeaksi ja monttuiseksi hiekkatieksi. Emme voinut uskoa että siellä päässä olisi ravintola mikä oli myös suosittu Tripadvisor:issa, Thavma.

Thavma löytyi ja matka oli oikeastaan ihana sillä se oli niin kaunista maalaismaisemaa lampaineen ja hevosineen. Ja henkilökunta oli ihana ja toivottivat meidän sydämellisesti tervetulleiksi. Suosittelivat meille ruuat ja pitivät kaikesta ihanasti huolta.

Auringonlasku jäi näkemättä koska oli niin usvaista. Muinakin päivinä heti aamusta ihmeteltiin kun oli niin usvaista että taivas oli enemmän harmaa kuin kirkkaan sininen. Ilta oli silti erittäin kaunis ja mukava!

Käytiin vielä ihailemassa vanhan kaupungin kujia.

Neljäs päivä: Réthymnonista Chaniáan

Aamupalan jälkeen pakattiin auto ja lähdettiin Elafonísin beachille. Sinne ajoi n. pari tuntia Réthymnonista. Matka oli ihana vuoristo tietä ohi pienien kylien mihin olisi tehnyt mieli pysähdellä.

Parkkipaikalle kun päästiin niin oltiin ihmeissään miten täynnä iso parkkipaikka oli kun muuten ei ollut paljon turisteja muualla. Iltaisin kyllä monet ravintolat täyttyi mutta enimmäkseen paikallisista.

Ranta oli upea! Upein ranta missä olen ollut vaikka Lofooteilla Kvalvika beach oli todella upea. Ranta oli mahtavien vuorien ja vuorien päältä näkyvien maisemien takia upea!

Ruusunpunainen beach

Elafonísin beachilla on ihan valkoista hiekkaa, mutta näkinkengät antavat sille ruusunpunaista väriä. Ruusunpunainen väri ei näkynyt kuin siellä täällä mutta siitä huolimatta se oli upea!
Kävelimme taas muutamia kilometrejä ranta viivaa saaren kärkeen ja pelasimme meidän uutta pallopeliä. Ennen saareen pääsi kahlaamalla, mutta nyt pääsi jopa hiekkaa pitkin kävelemään.

Toinen haaveri kävi kun löin varpaani kiveen 😫 Saaren rannoilla on kiven lohkareita mitä ei kunnolla huomaa.
Niin monta päivää vielä jäljellä lomaa…

Tulimme toiseen majapaikkaan Elafonísista n. tunnin, ChaniaStay Apartment illan suussa. Se oli Chanián vanhan kaupungin lähellä. Löysimme sen booking.com:in kautta.

Huoneisto oli mahtava niin kuin isäntä! Se oli kahdessa kerroksessa. Iso, hieno ja tilava alakerta missä oli olohuone, ruokailutila, keittiö, makuuhuone, kylpyhuone ja kaksi isoa terassia molemmin puolin huoneistoa sekä ylhäällä yksi makuuhuone.

Isäntä oli meitä vastassa ja kertoi että voimme jättää auton parkkiin asunnon porttikongiin. Esitteli upean huoneiston, otettiin hänen tekemään likööriä (viinistä ja hunajasta tehtyä) ja vei meidät ylös kattohuoneistoon missä oli yksi iso oleskelu huone ja sen ympäröimä iso terassi. Myös tämä oli hänen vieraiden käytössä. Kattoterassilla oli myös hänen ihana 9 vuotias koira Ira.

Huoneisto oli erittäin hyvin varusteltu! Terassilla oli aurinkotuolit pyyhkeineen, grillit ja kaikki mitä tarvitsi. Makuuhuoneissa petivaatteet ja pyyhkeet hienosti aseteltuna. Keittiöstä löytyi kaikki ja hieman ruokaa; hedelmiä, leipää, kahvia, teetä ja jääkaapista löytyi mehua ja marmeladia. Ruokailutilan pöydällä tarjottimella isännän viinitarhan punaviiniä ja viinilasit valmiina.

Suosittelen ❤️
Isäntä ja huoneisto oli aivan mahtava!

Chaniá

Viides päivä: Chaniá

Aamulla löysimme oven takaa isäntämme jättämän ison vesimeloonin 💚

Tänään olisi voinut lähteä  Samarián rotkolle mutta varpaani takia oli jätettävä. Rotko on n.13km pitkä, yksi Euroopan pisimmästä rotkoista ja myös yksi syvimmistä. Vaellus olisi ollut n.18km. Muutenkin mietittiin kuumuuden takia että lähdetäänkö vaeltaa. Harmittaa kyllä kun se jäi näkemättä mutta voihan sinne mennä uudestaan koska vielä monta ihanaa paikkaa jäi näkemättä!

Kävelimme (linkuttelin) ensin aamupalalle isännän suosittelemaan bakeryyn ja sen jälkeen vanhaan kaupunkiin ja läheiseen rantaan.

Rannan kahvilassa käydessä tapasimme suomalaiseen rouvaan joka asui Chaniássa. Hän hieman hymyili ja supisi ystävänsä kanssa kun tulin maski naamalla vessassa ja kun katsoin ja hymyilin heihin päin niin kertoi että he ihmettelevät miksi mulla on maski. Kerroin että kävin sisällä vessassa. Pahoitteli heidän reaktiota ja kertoi että tänä aamuna on tullut tiedote ettei ulkona ole enää maski pakkoa ja ymmärsivät miksi minulla oli ollut. Hän kertoi hieman ääni väristen ja katkeroituneena että oli kulkenut 10kk sinne rantaan maski päällä tai olisi saanut isot sakot (jos kuulin oikein niin n.300€ sakot). Hän ei ymmärtänyt kun meillä Suomessa on vaan suosituksia sinne-tänne ja heillä ei ollut vaihtoehtoa.

Kuudes päivä: Chaniá

Aamulla oven takaa löytyi iso terttu, niin makeita viinirypäleitä 💜

Lähdimme ajelee aamupalan jälkeen Balos beachille. Ajoimme sinne reilu tunnin. Viimeiset 9km oli monttuista hiekkatietä vuoren rinnettä ylös päin ja odoteltiin vain että milloin tie lähtee alas rannalle. Matkalla oli koppi mistä ostimme 1€/henk liput rannalle. Tulimme isolle parkkipaikalle mistä katsoimme alas ja totesimme olevan hyvin korkealla rannasta.

Matkalla näkyi isoja hunaja ”farmeja”.

Ei auttanut muuta kuin lähteä kuivaa ja pölyistä polkua pitkin kävelee alas kun tänne asti tultiin. Ei terveellä jalalla olis ollut mikään ongelma… ajattelin että varvas oli jo rikki ja illalla saan jäätä varpaisiin taas ja maisemat korvaa kivun. Olin myös jo oppinut askeltaa niin että pärjäsin 😁 Emme ollut sen enempää googlettanut paikasta että kilometrin reitti hieman haastavassa maastossa yllätti jalkapuolena. Ihana kokemus ja ihanat näkymät!

Ranta oli upea! Mutta itse tykkäsin ehkä hieman enemmän Elafonísin rannasta… tai nämä on niin erilaiset. Balos on uskomattoman kaunis maisemineen ja se miten vesi meni kerroksittain. Pystyi kahlaamaan saareen, mutta ihan vieressä oli syvä ”allas” mikä meni vähän kerroksittain syvemmäksi. Vaikea selittää… se pitää vain kokea. Myös tältä rannalta löytyi ruusunpunaista hiekkaa.
Löysimme sieltä pieneltä saarelta ihania suola ”lammikoita”

Ensin ranta on ihan matalaa, niin matalaa jotta pääsee kävelee pienelle saarelle...

Yhtäkkiä saaren vieressä oli hyvin syvä ”luonnon uima-allas”

Ylös päin kivuttaessa takas autolle meni kaikkien mielestä nopeammin ja helpommin vaikka alku matka oli portaista ja hyvin kuumaa koska ei käynyt yhtään tuulen vire.

Upea ranta!

Illalla kävimme yhdessä reissun parhaimmista ravintoloista (en löytänyt sitä netistä 😔) Osoite on Chatzimichali Ntaliani 80, Chaniá 73132, Kreikka

Seitsemäs päivä, Chaniá

Aamulla oven takaa löytyi hunajameloni 🧡

Söimme aamupalan asunnolla ja kävimme kattohuoneistossa juttelemassa isännän kanssa minkä jälkeen lähdimme rannalle.

Illemmalla nuoret shoppaili ja me lähdimme vanhaan kaupunkiin missä söimme yhdessä loman viimeisen illallisen ja katsoimme jalkapalloa.

Kahdeksas päivä: Chaniá ja kotiin

Isäntä suositteli että kävisimme aamulla aikaisin aamupalalla kuin paikalliset. Näytti kartasta paikan missä tehtiin ”juustopiirakkaa” mikä oli tehty voitaikinaan ja sen sisällä sulanutta juustoa mikä ei oikein maistunut millekään. Sen sai makeana tai suolaisena. Se ei oikein maistunut meille kellekään 🙈

Lämpöä, ihania maisemia ja sopivasti turisteja

Turisteja ei näkynyt paljoakaan muista maista ja kadut oli sopivasti täynnä paikallisia sekä Kreikkalaisia. Vuokra autoja näkyi paljon suosittujen kohteiden parkkipaikoilla.

Korona näkyi mutta kaduilla ei juurikaan pidetty maskeja tai ne oli leuan alla valmiina. Sisätiloissa kaikilla oli maski ja jos et heti laittanut niin siitä huomautettiin heti.

Kreikkalainen ruoka oli hyvää! Varsinkin kreikkalainen salaatti upposi aina ja joka päivä joko alkupalaksi tai pääruuaksi. Se oli sopivan raikas ja ne tomaatit…. aah miten herkullisia ja feta niin maukasta.

Koko loman ajan oli hyvin lämmintä, mutta sitä sieti hyvin. Ja välillä pääsi helposti pulahtamaan kirkkaaseen ja ”lämpimään” meriveteen.

Suomeen tulo

Suomeen pääsi jos oli yksi koronarokote tai enintään 72h tehty negatiivinen testi. -05 syntyneet eivät tarvinnut kumpaakaan.
Tällä kerralla oli Hki-Vantaan lentokentällä mahdollisuus mennä testiin kun viimeksi Sveitsistä tultaessa se oli pakollinen. Suositeltavaa olisi käydä Suomeen saapumisen jälkeen 72h kuluessa koronatestissä tai olla 14vrk omaehtoisessa karanteenissa.

Lue myös  Meidän road trip Sveitsi-Italia-Liechtenstein.

Seuraava seikkailu saattaa olla Suomessa moottoripyöräillen… 😄

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.