Meidän road trip Sveitsi-Italia-Liechtenstein

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

||Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä ||

Muutama reissu on peruuntunut Koronan takia, mutta nyt pääsimme lähtee. Varasimme jo talvella lennot Sveitsiin, Zürichin tapaamaan J:n ystävää. Hetkeä ennen reissua ystävä ehdotti että tehtäisiin pieni road trip Italiaan ja kävisimme myös Liechtensteinnissa. Näin kävimme 5 päivän aikana 4 maassa kun lasketaan Suomikin mukaan.

Meidän road trip Sveitsi-Italia-Liechtenstein

Ennen matkaa

Koronan takia jouduimme käydä koronatestissä. Testi piti olla tietenkin negatiivinen ja enintään 72 tuntia vanha sekä koronatestitodistus piti olla englanniksi ja mielellään myös tulostettuna.

Ystävämme muistutti että on hyvä pakata myös lämmintä vaellusvaatetta koska ylhäällä vuorilla voi olla hyvin kylmää sekä tietysti veden ja tuulen pitävää sateiden varalta koska oli myös ukkoskuuroja luvattu.

Pakkasimme käsimatkatavaran verran (8kg max)  joten lähdimme reissuun vaelluskengät jalassa 😄 Onneksi oli luvattu lämmintä keliä joten muuten oli kevyet sateen ja tuulen kestävät päällys vaatteet ja parit kerrastot mukana sekä hellevaatteita mitkä meni pieneen tilaan ja olivat kevyitä.

Scandinavian outdoorista vaatteet seikkailuihin.*

Vuokrasimme myös auton jo etukäteen Alomo-firmalta.

Sveitsi

Lensimme Zürichin jo heti aamusta niin meillä oli vielä koko päivä aikaa Sveitsissä.
Haimme kentältä auton ja jäätiin hetkeksi katsomaan Zürichin kaupunkia ennen kuin lähdimme kohti Grabsia missä ystävämme asui. Road trip alkakoon!

Grabs on ihana pieni kunta, n. 1h20min-1h40min päässä Zürihista.
Niin ihanat vuoriset maisemat avautui ystävämme joka ikkunasta. Kävimme ihailemassa niitä maisemia myös kävellen minkä jälkeen lähdimme ystävämme ystävien luokse grillaamaan.

Aamulla saimme maittavan smoothie- ja munakas- aamiaisen ja lähdimme vaeltaa Klöntalerseelle. Klöntalersee on luonnollinen järvi Sveitsin Glarusin kantonissa ja kattaa suurimman osan Klöntalin laakson kerroksesta. Välillä on vaikea uskoa että olemme korkealla vuorella missä on järvi. Tämä järvi on 848m korkealla ja 5km pitkä. Täältä löydät englanniksi tietoa.

Putous jatkui syvälle lumen alle. Siksi ei ollut turvallista kävellä lumen päällä koska olisi ollut pitkä pudotus jos lumi olisi pettänyt.

Ystävämme paistoi aamulla meille retkievääksi ciabattaa 😋

Kohti Italiaa

Ystävämme toimi matkan johtajana ja oli vähän etukäteen katsonut reittejä ja sähkömaastopyörä vuokrauspaikkoja. Oli myös ottanut huomioon ystäviensä suositteleman hienon ”serpentiini” reitin mitä lähdettiin ajelee kohti Comojärveä.

Reitti oli aivan mahtava! Niin mahtavaa serpentiini nousua ja laskua pienten kylien ohi. Kello alkoi olee jo illan puolella ja ystävämme katsoi meille seuraavan järven rannalta yöpymispaikan. Päädyimme Mezzolpiano kylään, Sondrion maakuntaan mikä on lähellä pienempää järveä, Lago di Mezzola ennen Comojärveä.

Yöpymispaikka oli vuoren rinteessä. Ravintolat oli alempana mihin lähdimme illalliselle. Matka ei ollut pitkä mutta tuli heti mieleen kun lähdettiin kävelee alas päin että meidänhän pitää kävellä tämä ylös vatsat täynnä 😅

Meidät otettiin ystävällisesti vastaan ravintolassa, mutta ”jouduimme” kadun toiselle puolelle terassille syömään. Kun meitä lähdettiin opastamaan pöytäämme niin kuulimme kun jotkut puhuivat takanamme karanteenista eli nähtävästi meidät ”eristettiin” paikallisista, mikä oli ihan ymmärrettävää. Palvelu ja ruoka oli erittäin hyvää!

Comojärvi

Aamulla pakkasimme laukut ja lähdimme alas, kylälle aamupalalle. Söimme italialaisittain croisantin ja joimme ihanaa kahvia minkä jälkeen lähdettiin Comojärvelle.

Comojärvi on Italian kolmanneksi suurin järvi Gardajärven ja Maggiorejärven jälkeen. Comojärvi on yksi Euroopan syvimmistä järvistä; sen syvin kohta on yli 400 metrin syvyydessä. Y:n muotoisen järven suurin pituus on 46 km ja leveys 4,5 km.

Dongo

Ystävämme aamusta heti etsi pyörävuokraamoita netistä ja niitähän löytyi hyvin Comojärven lähettyviltä. Päädyttiin Dongoon ja heti ensimmäisestä vuokraamosta löydettiin kaikille sopivat sähkömaastopyörät ja erittäin hyvään hintaan, 37€/4h. Asiointi oli helppoa ja saatiin vielä viestillä reittejä puhelimeen. Vuokraamo ei halunnut mitään panttia vaan katsoimme sopivat pyörät ja kypärät ja ei kun matkaan.

Ystävämme sai täysjousitetun pyörän, meillä oli J:n kanssa etujousitetut koska J:llä kotona täysjousitettu niin antoi ystävänsä päästä testailee sitä nyt ja mun kokoisena ei löytynyt. Mun vuokrapyörässä oli hieman huonommat/jäykemmät jouset kuin mun omassa, mutta kyllä silläkin oli hyvä ajella.

Lounas paikka

Löysimme ihanan laguunin missä pulahdimme virkistäytymään.

Päivän lenkki (Suunto app:in mukaan) oli n.3h (vain pyöräily osuus), 30km ja nousua n.845m. Mulla oli vielä yli puolet akusta jäljellä palattuamme kun J:llä ja ystävällämme vähän vähemmän, mutta painan myös hieman vähemmän 😉

Matka taittui hyvin ihanaa maalaisreittiä pitkin ihania kyliä ohitellen ja kiemurrellen ylös asti. Vaikka meillä olikin sähkö avustuksena niin kyllä siinä sai työtä tehdä. Keskivauhti n.10km/h jo kertoo sen 😅 Maksimi vauhti oli n.50km/h alas tullessa niitä serpentiini teitä pitkin.

Maasto oli erittäin kaunista ja vaihtelevaa! Matkalla oli paljon pieniä hylättyjä kyliä. Kävimme lounaalla ihanan joen varrella missä otimme myös pienet päiväunet J:n kanssa.

Sorico

Alas päästyämme ystävämme etsi läheltä yöpymispaikan missä saimme nauttia poolilla vielä auringosta ennen illallista. Yöpymispaikkamme oli jo takas päin Sveitsiin.

Aamulla taas nautimme kivassa kahvilassa croisantin ja pari kuppia kahvia. Oli ihme miten sitä pärjää lounaaseen asti niin vähällä kun muuten olemme tottuneet syömään aamulla puuron mustikoiden ja raejuuston kanssa. Usein on jo ennen lounasta nälkä ja energiat vähillä, mutta nyt ei nälkä yllättänyt pelkällä croisantilla.
Sen jälkeen pakattiin auto ja lähettiin vuokraamaan taas pyöriä. Taas niitä löytyi hyvin, mutta vasta kolmannesta löysimme tarpeeksi monta.
Tällä kertaa jätimme ystävämme ajokortin pantiksi mutta matkaan pakkasimme heiltä pumpun ja renkaan paikkaus tarvikkeet. Hinta oli vielä parempi kuin edellisenä päivänä eli 32€/4h.

Päivän lenkki oli tänään 2h 20min (vain pyöräily osuus), matka n.22km ja nousua reilu 1000m. Tänään meni myös akkua enemmän, mulla yli puolet ja J:llä jopa loppui just vähän ennen ylös pääsyä ennen kun lähdettiin laskettelee alas päin.

Maasto oli jyrkempää ja paljon vaihtelevampaa, jouduimme jopa välillä työntämään ja kantamaan/nostelemaan pyöriä 😅
Lounas syötiin pienessä kylässä missä omistaja oli ”maailman matkaaja” ja viihtyi paljon juttelemassa meidän kanssa. Esitteli myös hänen suunnittelemansa suihkun ja tynnyrisaunan. Hänellä ei ollut menua vaan suositteli meille alkupalat ja jokaiselle eri pastat jotka jakaisimme kaikille kolmelle jotta kaikki saa maistaa kaikkia. Ihanaa ja ystävällistä palvelua!

Viimeinen yö

Jäimme vielä viimeiseksi yöksi Italiaan. Ystävämme taas etsi yöpymispaikan ja tällä kerralla se sijaitsi camping alueella missä oli ihanan rento ja surffi fiilis.

Aamulla söimme rannassa, kahvilassa toastit ja juotiin kahvit ennen lähtöä.

Takaisinpäin reitti oli St Moritzin tai Sankt Moritz kautta Liechteinteniin.
Reitti oli todella kaunis jälleen kerran, niin mahtavia vuoria, nousuja ja laskuja!

Vielä Italian puolella löydettiin näyttävä Cascate dell’acquafraggia/Acquafraggia Waterfalls mikä on Sondrion maakunnassa Lombardiassa, Pohjois-Italiassa. Sen lähde on Pizzo del Lagossa, 3050 metrin korkeudessa, Val Bregaglian pohjoispuolella ja lähellä Sveitsin rajaa.

Liechtenstenissa (Euroopan neljänneksi pienin maa) ei viivytty pitkään koska oli jo palattava Grabsiin mihin jätimme ystävämme ja jatkoimme Zürichin lentokentälle siitä.

Aivan mahtava road trip ja seikkailu! Uusia maita, kokemuksia ja seikkailuja 😍

Korona testit ja todistukset

Road tripillä meiltä ei kyselty rajoilla mitään todistuksia, mutta Zürichin kentällä kysyttiin joko negatiivista testi tulosta tai rokotustodistusta mikä löytyi meiltä Oma Kannasta. Sitä ei oltu tulostettu mukaan.

Suomeen tultaessa jouduimme testiin lentokentällä ja saatiin ohjeistus että n.3-4vrk päästä käydä uudestaan testissä tai että olisimme 14vrk omaehtoisessa karanteenissa.
Lentokentällä testi oli ilmainen ja saimme nettisivun, Finentry.fi mistä varata seuraavaan testiin aika mikä olisi myös ilmainen.

Miten helppoa kun on puhelin ja netti

Miten helppoa on löytää yöpymispaikat, vuokraamot ym tänä päivänä kun on puhelimissa netti mikä on vielä ”ilmainen” monella liittymällä EU:ssa. Sveitsissä se oli kallista koska Sveitsi ei kuulu EU:hun. Liechtensteinissa pystyi taas laittaa dataroamingin päälle ja surffailla netissä huolettomasti.

*Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä. Mikäli päädyt ostamaan tuotteen affiliatelinkkini kautta, saan siitä rahallisen komission. Komission avulla ylläpidän tätä blogia. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua tuotteisiin ja miettiä ostopäätöstäsi. Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse käyttänyt tai käytän parhaillaan. Mielipiteet tuotteista ovat 100% omiani.

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

3 vastausta artikkeliin “Meidän road trip Sveitsi-Italia-Liechtenstein”

1. Olimme Alpeilla vuoden 2020 kesällä useita viikkoja. Todella kauniita maisemia. Majoitus oli silloin myös huippuedullista, saatiin monet 1/3 hintaan. Comojärvellä ei lopulta päädytty käymään, pysyteltiin Dolomiiteilla. Harkinnassa sekin kyllä oli, ehkä seuraavaksi myös sinne.

1. Dolomiitit on varmasti myös upea paikka! Eli ehkäpä me käydään jossain vaiheessa siellä! Mitää käydä lukemassa sun blogi ja saada teidän reissuista hyviä ideoita!

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.