Rantaelämää ja aktiviteetteja Alanyassa

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

Muokattu 27.11.21

||Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä ||

Alanya houkuttelee turisteja ympäri vuoden lämmöllä, edullisuudellaan, hyvällä ruualla, upeilla maisemilla sekä erilaisilla aktiviteeteilla.

Rantaelämää ja aktiviteetteja Alanyassa

Alanya sijaitsee Turkin etelärannikolla, Välimeren rannalla ja koostuu kahdesta upeasta rannasta, kuuluisasta Kleopatra rannasta ja lapsiystävällisemmästä Keykubat rannasta, Kale kukkulasta ja satamasta sekä ympärillä olevista vuorista.

Ilmasto on tyypillinen Välimeren rannikko ilmasto, talvet lauhkeita ja sateisia, kesät kuumia ja kuivia. Marraskuussa kun oltiin niin päivällä oli varjossa n.25˚c  ja illalla n.15-18˚c. Just sopiva rannalle ja aktiviteeteille eikä yhtään haitannut että illalla kaipasi päälle jotain pitkähihaista.

Luonto on niin kaunista, vaikka välillä aika karuakin. Köyhyys näkyy joissain paikoissa, mutta silti ihmiset jaksoivat hymyillä. Ihmiset olivat joka paikassa ystävällisiä ja tunnelma oli rento, eivät olleet yhtään ahdistavia. Kaikki huutelevat toisilleen ”Merhaba” mikä sopii joka vuorokauden aikaan tervehdykseksi ja tarkoittaa ”Terve”. Oppaamme kertoi että sillä saa kaikki hymyilemään ☺️

Ensimmäisen kerran olin 15 vuotiaana Marmariksella ja silloin ajattelin etten halua enää tulla Turkkiin, mutta asiat ovat muuttuneet.

Kuulimme että nykyään Turkissa on korttelipoliiseja jotka pitävät huolen että turisteilla on hyvä olla siellä. Huhujen mukaan korttelipoliisi voi sulkea liikkeen jopa kahdeksi viikoksi jos turisti valittaa ahdistelusta korttelipoliisille.

Mitä Alanyassa voi tehdä?

Alanya houkuttelee turisteja edullisella hinta tasolla, herkullisilla turkkilaisilla ruuilla, läpi vuoden lämpimällä ilmastolla ja aktiviteeteilla. On rantaelämää, kulttuuria ja erilaisia harrastuksia. Tässä muutamia ideoita. Kaikkia ei meidän viikon lomalla keritty tekemään ja näkemään.

Myös yöelämää löytyi Alanyasta

Paikallinen kehonrakentaja Cabbar01adanali
Paikalliset olivat ystävällisiä ja heihin oli helppo tutustua

Varjoliito

Varjoliito on mun yksi parhaimmista kokemuksista! Kiitos J:n 😘
Opas tarjoutui hakemaan meidät hotellilta, mutta sanoimme että haluamme kävellä koska hotellimme oli kiven heiton päässä.
Lähdimme Kleopatra rannalta,  Palm beachin puolelta pakettiautolla vuorille. Matka kesti n.20-25min. Oppaamme kertoi että heidän lähtöpaikka on kaikkein korkeimmalla.

Kun vihdoin pääsimme paikalle niin koko kroppa alkoi täristä. Ylempänä oli tekonurmikko neliö mihin oppaamme/liitäjämme alkoivat asetella varjoja ja samaan aikaan meille ja heille valjaita. Ennen sitä kerkesimme käydä reunalla kurkkaamassa alas ja HUH! Jännitin niin paljon etten oikein tajunnut edes perääntyä koko hommasta sillä kaikki kävi todella nopeasti! Eräs oppaista alkoi ”repimään” minua eteen päin ja toinen puhui rauhallisella äänellä että nyt menemme reunalle ja samaan aikaan aukaisi varjoa… kohti tuntematonta…
Paikalle saavuttua ja kun liitelimme ilmassa, tajuttuani ettei tiputtu alas, niin meni vain muutamia minuutteja.

Tuosta reunalta kohti tuntematonta…

Samantien kun istuin tai oikeastaan tipahdin mukavasti penkkiin ja tajusin liitäväni ilmassa, jännitys alkoi laueta. Liitely oli niin rauhallista ja pehmeää. Ja ne maisemat! Allamme jatkui pitkälti vuoristoa ennen kauniin turkoista merta. Meri oli niin kirkas että sieltä ylhäältä asti näki pohjan.

Ennen kun lähestyttiin rantaa oppaani kysyi miten vatsani voi ja onko herkkä vatsa koska hänellä olisi yksi yllätys meren päällä.
Se oli mahtavaa vaikkakin otti aika rajusti vatsasta. Hän keinuttivat pehmeästi varjoa ja menimme melkein ympäri muutamia kertoja.

TikTok:ista näet videon yllätys kieputtelusta.

J:n opas vei heidät kylään ja siellä he huutelivat iloiset tervehdykset kulkijoille, ”Merhaba”.

Ratsastus

Yhtenä päivänä varasimme ratsastusvaelluksen, Horse Club Alanyasta. Oppaamme haki meidät aamulla aamupalan jälkeen hotellilta ja lähdimme n.20km päähän vuorille.

Näin ei-sesonki aikana saimme ihan privaatti vaelluksen sillä meitä ei ollut muita kuin me.

Oppaallamme oli 16 vuotias reipas turkkilainen hevonen kun taas meillä J:n kanssa oli nuoret 6 ja 7 vuotiaat ei niin reippaat hevoset… tai no olihan ne silloin ihan reippaita kun pääsivät laukkaamaan ja silloin heillä ei oikein ollut mitään päämäärää ja siksi enimmäkseen vaan seikkailtiin rauhallisemmin vuorilla.

Ylös päästyämme hevoset sai hetken levätä ja heille oli tuotu etukäteen heinää sinne. Me jatkoimme vielä vähän ylös päin kävellen jyrkkää rinnettä vanhoille Syedran raunioille.

Syedra – antiikinaikainen kaupunki, joka on vain 20 km Alanyan itäpuolella. Linnoitus sijaitsee noin 240 m korkeudella ja sieltä avautuu upea näkymä rannikolle. Ensimmäistä kertaa Syedran kaupunki mainittiin historian kirjoissa jo reilu 2000 vuotta sitten (Lainaus kleopatrahomes sivuilta)
Hätkähdyttävä paikka! Arkeologit olivat alkaneet etsiä esiin lisää raunioita ja sieltä oli paljastunut uusia ovia, portaita sekä rakennuksia. Myös erään raunion lattialla oli vielä taidokas mosaiikki lattia.

Täällä kastettiin vauvoja

Aivan mahtava aamupäivä kauniissa vuoristomaastossa hevosten kanssa 😍 Kiitos Horse Club Alanya!

Nähtävyyksiä

Useita raunioituneita  linnoja. Kuuluisin Kale kukkula eli Alania Kalesi keskiaikainen linna, mikä on rakennettu 1200 luvulla.

Meidän piti urheilla ja kävellä ylös asti hotellilta eli n.2km + nousu, mutta kun näimme Gondolihissit Damlatasin alueella niin päätimme mennä niillä ja ihailla samalla maisemia.

Kale kukkulalta löysimme jälleen kerran upeat maisemat ja upealta paikalta ravintolan mistä näimme auringonlaskun. Otimme siellä välipalaksi puoliksi lohipizzan mikä oli todella maukasta, suosittelen!

Kleopatra beach Kale-kukkulalta

Kale kukkulalta laskeuduimme Alanya harbouriin eli satamaan ja näimme myös kuuluisan punaisen tornin eli Kizil Kule.

Muita nähtävyyksiä mitä ei tällä lomalla keritty nähdä niin Alanya Gardens- kauniit puutarhat lähellä rantaviivaa ja Dim cave – upea luola sekä paljon paljon muuta.

*Lendo.fi

Rannat ja ranta-aktiviteetit

Kleopatra Beach ja Keykubat beach missä voit rentoutua, uida, lenkkeillä ja Beach kenttiä on useita rannalla.

J kävi kerran pelaamassa tennistäkin ystävämme kanssa joka asuu talvet Avsallarissa ja voittajana tienasi meille lounaan 💪

Sesonkiaikana siellä on vaikka mitä enemmän esim.  nousuvarjoliitoa, vesihiihtoa, banaanivene ajelua, järjestetään snorklaus- ja sukellusretkiä ym.

Muuta aktiviteetteja

Golf matkoja tehdään paljon Alanyaan ja kentällä kuulimme useimpien kehuvan paikkaa jo ihan maisemien ja ilmaston takia, mutta yksi iso asia oli että he pääsivät suoraan hotellin pihasta golfaamaan.

Lisäksi vaellus vuorille, karting ja useat vesipuistot viihdyttävät koko perhettä.

Hamam ja muita kauneuden juttuja

Ihon kuorinnan, pesun ja hieronnan sisältävä turkkilainen sauna, hamam, on rentouttava aloitus aurinkolomalle. Hamam sopii erittäin hyvin miehille myös vaikka otsikko antaa ymmärtää muuta. Hamameita löytyy joka paikasta, jopa omasta hotellista voit löytää. Se on niin rentouttavaa ja siihen lisäksi voi ottaa öljyhierontoja, kasvohoitoja ym lisäksi ja vieläpä todella edullisesti.

Kävimme loman aikana pari kertaa ja molemmat oli omalla tavallaan erilaisia. Uskon että ensimmäinen oli enemmän perinteinen missä nainen pesi meidät molemmat, mutta öljyhierontaan,  minkä otimme lisäksi, saimme omat hierojat.

Toinen kerta oli hieman hienommassa paikassa ja oli pliisumpi vaikkakin oli erittäin rentouttava. Tässä hamamissa pestiin hiukset jos halusi.
Molemmissa paikoissa saimme lisäksi myös kasvonaamiot.

Myös eläimistä pidettiin huolta

Mitä maksaa?

Kun olimme Alanyassa niin liiran kurssi oli 11,5 mikä meille turisteille on hyvä mutta Turkkilaisille ei. Erittäin edullinen paikka siis.

Varatut aktiviteetit oli halpoja esim. 3h ratsastus oli 40€/henk. Varjoliito n.50-60€/henk. ja kuvat + video n.40€/henk. Kuumailmapallo lento (all inclusive) olisi ollut n.130€/henk riippuen kestosta. Myös kaikkiin aktiviteetteihin kuului aina kuljetukset hotellilta ja takas sekä joihinkin kuului myös lounas eli ne oli all inclusive päivän reissuja.

Ruoka ja juoma on erittäin halpaa. Meidän kahden illallinen viinin kanssa Mezzessä mikä on hyvä ravintola, maksoi alle 500 liiraa eli n.45€. Tippiä on hyvä jättää. Ruoka oli hyvää ja useissa paikoissa todella herkullista.

Taksilla liikkuminen oli halpaa eli 2-3€ päästiin helposti hotellilta Alanyan keskustaan mikä oli n.3km päässä hotellilta. Dolmusilla, minibussilla pääsee vielä halvemmalla, jopa alle 1€. Matkoja varten on hyvä olla kolikoita mukana.

Kampaamo/parturi hoidot oli myös todella halpoja. Hotellissamme oli kampaamo missä olisi ollut esim. 4€ hiustenpesu, mutta vain sesonkiaikana. Heillä oli kumminkin kampaamo Alanyassa mihin olisi päässyt samoilla hinnoilla.

*Tarvitsetko lainaa? Lendo.fi

Mihin vuoden aikaan hyvä mennä

Olimme marraskuussa milloin ei ollut sesonkia mutta silti oli sopivasti vilinää joka paikassa, paikallisia ja vähän turisteja. Meille tämä sopi hyvin sillä Alanya on sen verran iso kaupunki että siellä ei ole tyhjää vaikka ei ole sesonkia.

Tunnelma ja meno on rentoa ja siihen on hyvä varautua ettei aina aikataulut pidä, mutta meillä ainakin oppaiden kanssa aikataulut piti.

Myös aurinkoa ja lämpöä oli hyvin!

*Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä. Mikäli päädyt ostamaan tuotteen affiliatelinkkini kautta, saan siitä rahallisen komission. Komission avulla ylläpidän tätä blogia. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua tuotteisiin ja miettiä ostopäätöstäsi. Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse käyttänyt tai käytän parhaillaan. Mielipiteet tuotteista ovat 100% omiani.

Facebook: Kolibrinseikkailut
Instagram: Kolibrin_elämä
TikTok: Kolibrinseikkailut
Twitter: KolibrinS

Kiitos, kun jaat eteenpäin!

3 vastausta artikkeliin “Rantaelämää ja aktiviteetteja Alanyassa”

1. En olekaan käynyt Turkissa. Kappadokia erityisesti kiinnostaisi, mutta miksei maa muutenkin. Tuota varjoliitoa olisi todella hauska josksu kokeilla. Chamonixssa sellainen mahdollisuus olisi ollut, mutta jäi aikoinaan väliin.

1. Suosittelen kyllä tuota varjoliitoa! Oli kyllä mahtava kokemus!
      Myös Turkki yllätti meidät monella tapaa eli kannattaa lähteä katsomaan 😁 Sinne ei edes paljoa maksa lennot.

Mitä mieltä olet, kommentoi.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.